artikel

Download formuledata: Lidl bouwt verder op succes

Formules 117

Distrifood stelt datasheets ter beschikking over de Nederlandse supermarktformules. Deze keer Lidl. Download de gratis factsheet Lidl samengesteld vanuit de Distrifood Dynamics Database.

Download formuledata: Lidl bouwt verder op succes

Download hier de gratis formulespiegel met de belangrijkste formuledata van Lidl >>>>

Lidl bouwt verder letterlijk en figuurlijk. In de berichtgeving over Lidl gonst het van de opening, bouwplannen en verbouwingen. De discounter telt nu 415 vestigingspunten. Het groeitempo lag afgelopen lopend jaar op zo’n 10 vestigingen (bron: Distrifood Dynamics Retailplanner). Daarmee is de formule nog ver verwijderd van de 500 vestigingen waarnaar het op termijn streeft. Trend is ook dat de winkels steeds groter worden. Lidl Nederland opende eind dit jaar (2017) in Amsterdam-Noord zijn tot dusver grootste filiaal, 1800 vierkante meter op het Buikslotermeerplein. Veel draait bij de bouwplannen om het imago van duurzame en vooral ook moderne winkel.

Lidl gaat voor duurzaam en lokaal

Andere pijlers onder het beleid zijn met name duurzaamheid in assortiment en lokale betrokkenheid. Bij discounter Lidl is het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk de afgelopen 2 jaar gestegen van 13,5 procent naar ruim 19 procent, luidde één van de conclusies uit het maatschappelijk verslag dat de supermarktketen presenteerde. Lidl spreekt daarnaast in het maatschappelijke jaarverslag de ambitie uit om het assortiment met keurmerk jaarlijks met tenminste 10 procent te laten toenemen, maar ook om met leveranciers op specifieke onderwerpen, zoals biodiversiteit en watergebruik, stappen te zetten.

Nog geen verkoop A-merken

Tot slot, Lidl is nog steeds niet overgegaan tot de verkoop van A-merken. Dat voorspelde professor Laurens Sloot eerder wel. ‘Lidl heeft de fase van het verbeteren van de versprestatie achter de rug. In de derde groeifase gaat de discounters fairshare-aandelen omhoogduwen met A-merk-assortiment.’ De derde groeifase zag Sloot zich in Duitsland aftekenen. ‘Discounters in Duitsland hebben in de derde groeifase A-merken toegevoegd in assortimentsgroepen waar hun fair share achterbleef.

Download hier de gratis formulespiegel met de belangrijkste formuledata van Lidl >>>>

Interesse in factsheets van andere formules: klik hier>>>>

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels