artikel

Download formuledata: Plus scoort op Goed Eten en Prijs

Formules 17

Distrifood stelt datasheets ter beschikking over de Nederlandse supermarktformules. Deze keer Plus. Download de gratis factsheet Plus samengesteld vanuit de Distrifood Dynamics Database.

Download formuledata: Plus scoort op Goed Eten en Prijs
Foto: Roel Dijkstra

Download hier de gratis formulespiegel met de belangrijkste formuledata van Plus >>>>

Plus heeft de laatste jaren hard gewerkt aan zijn strategie van ‘Goed eten’. Daarbij heeft topman Jan Brouwer er ook voor gezorgd dat het prijsimago veel scherper staat. Brouwer vertrekt overigens medio 2018, heeft hij aangekondigd.

Aan de achterkant van de formule zijn er plannen voor de bouw van een hypermodern dc. Plus kondigde enkele maanden geleden aan zijn vier regionale distributiecentra te willen sluiten en op een nieuw deel van het industrieterrein Medel bij Tiel, op een kavel van 9 hectare, een nieuw centrum te zullen bouwen.’

Omzet groeit sneller dan de markt

De omzet van Plus groeide in de eerste 26 weken met 4,9 procent naar €1,2 miljard. Met een omzetgroei van 4,9 procent verslaat Plus ruimschoots de markt. Die groeide volgens cijfers van Nielsen met 3,3 procent. Dat de omzet van de formule harder groeit dan de markt, is terug te zien in het marktaandeel. Dat groeide van 6,24 procent (eerste 25 weken 2016) naar 6,33 procent over de eerste 25 weken van 2017. Het is al het vierde jaar op rij dat de keten het beter doet dan de markt.

De november vorig jaar geïntroduceerde Briljant 2.0– formule doet het volgens Plus goed. ‘De eerste resultaten van de pilotwinkels zijn boven verwachting, zowel in omzet als in consumentenwaardering.’ Eind 2017 wordt de Briljant 2.0 formule geëvalueerd, liet Plus al eerder weten.

Online actief en innovatief

Op onlinegebied is de keten ook erg actief, met bijvoorbeeld de Plus Express-service. Met de elektrische bolderkar Stint Cargo en de bakfiets Urban Arrow test Plus nieuwe manieren om op duurzame wijze boodschappen te bezorgen. Met HelloFresh werd een alliantie gesloten. In vijf supermarkten van Plus worden de komende maaltijdboxen van HelloFresh verkocht.

Plus gaat verder het digitaal sparen structureel inzetten. De uitrol volgt na een volgens het bedrijf succesvolle pilot eerder dit jaar.

Download hier de gratis formulespiegel met de belangrijkste formuledata van Plus >>>>

Interesse in factsheets van andere formules: klik hier>>>>

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels