artikel

Tweede AH To Go in AMC: flexibele formule voelt zich overal thuis

Formules 2915

AMSTERDAM – Met de opening van een tweede vestiging in het AMC in Amsterdam onderstreept AH To Go nog maar eens waar het naar eigen zeggen goed in is.

Tweede AH To Go in AMC: flexibele formule voelt zich overal thuis
AH To Go AMC Amsterdam. Foto: Sebastiaan Rozendaal

Dat is winkels op lokaal niveau aanpassen aan de klant en inspelen op de snelheid die die klant wenst. De winkel mikt primair op een snelle lunch of tussendoortje voor de circa 2000 studenten geneeskunde die op het AMC rondlopen. Dat betekent dat de winkel volledig in het teken staat van ready-to-eat.

Niet de kleinste AH To Go

Nee, het is niet de kleinste AH To Go van Nederland, denkt winkelmanager Jorn van Bladel. Maar met 35 vierkante meter is de tweede vestiging in ziekenhuis AMC ook voor AH To Go-begrippen erg klein. ‘Toch hebben we in alle groepen een behoorlijk assortiment’, zegt Van Bladel. ‘Alleen dan geen tien varianten, maar drie. En geen assortiment voor de avond. Net als in andere vestigingen worden broodjes hier vers bereid. Alleen het bakken gebeurt in de andere vestiging, verderop het in AMC.’

2000 koppen koffie

De grotere vestiging in het AMC is genoemd. Die winkel trekt per dag tussen de 5000 en 6000 klanten. 2000 kopjes koffie worden er dagelijks verkocht. ‘Het is soms een gekkenhuis’, zegt Van Bladel. Rond lunchtijd bedient die vestiging 1100 klanten in een uur: patiënten, medewerkers van het ziekenhuis en studenten. Om die laatste groep tegemoet te komen is nu de kleine, tweede vestiging geopend. Vlak bij de ingang waar met name studenten gebruik van maken. ‘Als ze tussen colleges iets willen halen bij de grote To Go, kost hen dat hun hele pauze. Hier kunnen ze snel een tussendoortje, lunch of koffie halen’, zegt Van Bladel, die beide vestigingen runt. Sowieso is er veel interactie tussen de twee To Go’s. Leveringen worden gedaan voor beide winkels, medewerkers kunnen indien nodig wisselen van locatie en als ergens iets op is, wordt het direct overgebracht. De kleine vestiging is overigens waarschijnlijk de AH met de krapste openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 8 tot 16 uur.

Dockheer: partners omhelzen

Jan-Willem Dockheer, general manager AH To Go, noemt de tweede vestiging in het hoofdstedelijke ziekenhuis ‘hartstikke leuk’. Volgens hem ‘omhelst’ Albert Heijn de partnerships die het heeft met onder meer de NS, BP en ook het AMC. Dockheer zegt dat het goed gaat met de to go-formule. Er wordt druk gewerkt aan het steeds beter aanpassen van locaties aan de plaatselijke behoeften. De kleine AMC-vestiging is daarvan volgens hem een goed voorbeeld. ‘We verkopen enkel producten voor nu, niks voor later. Zo passen we ons overal aan de behoeften aan. Dat we dat kunnen is ook het leukste aan AH To Go.’

Vestiging nummer 75

De in oktober geopende winkel is vestiging 75 voor AH’s gemaksformule. Nummer 76 volgde kort daarop op het Waterlooplein, ook in Amsterdam. Op hoeveel vestigingen AH To Go uiteindelijk uitkomt, weet Dockheer niet. ‘Het mag duidelijk zijn dat we willen groeien, maar we hebben geen streefgetal. We zijn continu in gesprek met onze partners en zien veel mogelijkheden, maar tegelijkertijd is er natuurlijk veel concurrentie.’

Ziekenhuizen ‘interessante locaties’

Ziekenhuislocaties noemt Dockheer ‘heel interessant’. ‘Met Albert Heijn hebben we een heel breed portfolio aan producten en in het ziekenhuis kom je echt de gemiddelde klant tegen. Behalve het precies goed neerzetten van het assortiment is snelheid heel belangrijk. Of je nou in het AMC, het ziekenhuis in Groningen of in Rotterdam bent, iedereen heeft er haast. Studenten willen snel wat^halen tussen colleges in. Dat kan bij ons, en dat maakt klanten loyaal.’ Bijdragend aan de loyaliteit van AH To Go-klanten is de eerder dit jaar gelanceerde app. Dockheer zegt tevreden te zijn over het gebruik van de app tot nu toe. ‘We hadden al koffiespaarkaarten, dat is nu gedigitaliseerd en uitgebreid naar andere producten. We merken wel dat de app op de ene locatie anders is geland dan op de andere. Bijvoorbeeld op het Damrak wordt-ie amper gebruikt. Maar de klanten die daar komen zijn voornamelijk dagjesmensen en buitenlandse toeristen, dus dat is niet onlogisch. Maar bijvoorbeeld op Schiphol is een winkel waar veel luchthavenpersoneel komt, daar wordt de app veel gebruikt.’

Bezig op alle fronten

Ontwikkelingen volgen zich bij AH To Go, inherent aan de formule, snel op. Nog maar drie weken geleden opende in kantorenpand The Base op Schiphol een AH To Go waarbij de samenwerking is gezocht met cateraar Vermaat. Dockheer: ‘We geloven heel erg in een toekomst waarbij we de klant een brede keuze bieden: snel iets halen bij AH To Go of lekker zitten. Op het VUMC in Amsterdam hebben we al een dergelijk concept staan met Vermaat.’ Eerder dit jaar gaf Dockheer overigens al aan dat er ‘geen cateraar is met wie geen contact hebben’ om samen te werken.

Ombouw van NS-vestigingen

Ondertussen is de formule ook met de NS bezig met de ombouw van een twintigtal vestigingen op stations. Zes winkels zijn inmiddels omgebouwd naar de nieuwste formule. Dockheer: ‘We zijn ontzettend blij dat we door kunnen gaan met de NS. Wat we nu met de ombouw bijvoorbeeld doen, is overal scan & go introduceren. Dat heb je op die locaties echt nodig.’ Dockheer roemt de samenwerking met de NS, die ‘close’ is. Net als die met BP overigens, AH To Go’s partner bij het pompshopproject. Sinds vorig jaar zijn er zes AH To Go’s bij BP-tankstations. ‘Prachtige winkels’, zegt Dockheer. ‘Het gaat goed, we leren veel van elkaar. Ik ben heel positief over de toekomst op dat vlak. Het scenario is doorbouwen, maar daar is nog geen klap op gegeven.’

Nog sneller

De kleine AMC-vestiging is cashloos, zoals het gros van de AH To Go-vestigingen. Dockheer denkt niet dat op termijn alle winkels van de formule volledig cashloos zullen zijn. ‘Dat wegen we per locatie. Het is natuurlijk wel handiger en veiliger. Maar op plekken waar veel toeristen komen, heb je de mogelijkheid met cash te betalen wel nodig.’ Cashloze winkels zijn ook sneller, en dat is wel een belangrijk speerpunt voor Dockheer: nog sneller worden. ‘Winkels nog beter aanpassen aan wat lokaal wordt gevraagd en de snelheid: daar zijn we goed in.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels