artikel

Voorzitter franchisers kraakt houding AH

Formules 8108

MADE – De slechte relatie tussen de franchisers van Albert Heijn en het hoofdkantoor in Zaandam kende onlangs haar dieptepunt in een door de franchisers verloren rechtszaak. In een exclusief interview in de papieren editie van Distrifood vertelt franchisevoorzitter Twan van Meel over de gevolgen van het vonnis, de slechte wisselwerking met AH en de toekomst. Hierbij een greep uit dat interview.

Voorzitter franchisers kraakt houding AH

Albert Heijn stelde in zijn pleitnota dat het einde van franchise binnen de formule dreigt, als jullie gelijk krijgen.

‘Dat vind ik echt een uitspraak van niks. Wij zijn verantwoordelijk voor een derde van de AH-omzet, zijn een serieuze speler. We hebben elkaar dus keihard nodig. Zo’n uitspraak raakt mij, raakt alle leden. Je ziet ook dat door dit soort uitspraken iedereen binnen onze club negatiever wordt over de relatie met Albert Heijn.’

De houding en communicatie van Albert Heijn, hoe zou je die omschrijven?

‘Als heel gebrekkig. Ze komen afspraken niet na. Men verandert dingen, zonder ons iets te vragen en trekken niet gezamenlijk op met de franchisers, totaal niet. Wat ik bedoel met afspraken niet nakomen? Een voorbeeld: Albert Heijn heeft klankbordgroepen met daarin ondernemers, om bijvoorbeeld toekomstige acties en campagnes te toetsen. Klanbordgroepen zijn om te klankborden, toch? Wat je in werkelijkheid ziet, is dat Albert Heijn iets op tafel gooit en zegt, zo en zo gaan we het doen. Daar kan ik niet bij. En dat gebeurt te vaak bij iedere klankbordgroep. Wij mogen het aanhoren, mogen er misschien nog iets van vinden, maar dat is het dan ook wel. In feite zijn er twee mogelijkheden, je kunt luisteren en een beetje meepraten of meebeslissen. Dat is al zo lang als ik bestuurslid ben.’

Wat bedoel je met een AH dat zomaar dingen verandert?

‘Het is normaal als je notulen maakt bij een overleg, toch? Albert Heijn beslist soms dat er niet eens genotuleerd mag worden. Of je krijgt notulen van de helft van wat er is gezegd. Of er is wat anders genotuleerd. Daar gaat zó veel verkeerde energie in zitten. Als je transparant bent, gebeurt dat niet.’

twanvanmeel

Een deal over e-commerce is er ook nog niet. Hoe zit het met die dagvaarding?

‘Onze leden hebben in maart gevraagd een procedure over e-commerce voor te bereiden. Daarna zijn er met Albert Heijn gesprekken geweest over de toekomst, dus ook over e-commerce, maar ook dat zit nog steeds op een dood spoor. Een procedure kunnen we door de voorbereidingen dus zo starten, dat hebben we achter de hand, maar we hopen het niet nodig te hebben. Wij denken dat AH haar franchisenemers geen concurrentie aan mag doen en dat om die reden moet worden gezocht naar een oplossing waarin we samenwerken en de off- en online activiteiten elkaar dienen te versterken in plaats van te beconcurreren. Deze zienswijze zie je ook terug in de franchisecode. Je ziet dat de online activiteiten waaraan ondernemers zijn begonnen niet het gewenste succes opleveren. Binnenkort start er een online test tussen AH en vier ondernemers. En ook hier zie je helaas weer eenzelfde patroon. Albert Heijn zet vooraf niet op papier wat de bedoeling is. Ondernemers horen het verhaal van Albert Heijn aan en moeten het daar mee doen. En dat terwijl Albert Heijn zegt ‘we gaan het samen doen’. Ik vergelijk het met een scouting die tegen zijn padvinders zegt; ergens in het bos ligt de schatkist. Kijk maar hoe je er komt. Met veel pijn en moeite vinden de padvinders uiteindelijk de schatkist, terwijl het met goede aanwijzingen zoveel sneller en beter kan.’

Mocht je in hoger beroep gaan , wat gebeurt er als je verliest? Moet je op een gegeven moment toegeven aan Albert Heijn als je op papier geen gelijk krijgt?

‘We kunnen niet meer verliezen. Ik stop niet met de strijd als we een hoger beroep verliezen, zo zit ik er niet in. Maar het gaat er ook niet om dat wij gelijk krijgen, maar dat we een keer goed gaan samenwerken. De blauwe formule zit in mijn hart en verdient een spoedig herstel wanneer het gaat om vertrouwen.’

Lees het complete interview met Twan van Meel in Distrifood 50 van 17 december 2016. Het digitale magazine is voor abonnees te lezen. >>>

Neem een abonnement op Distrifood >>>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels