artikel

Interview: Zes vragen aan Willem Boon

Formules 3863

SLIEDRECHT – Boon Sliedrecht bestaat vijftig jaar en is klaar om nog eens vijftig jaar door te gaan. Reden om commercieel directeur Willem Boon zes vragen te stellen. ‘Veel vernieuwing is vaak prachtig om te zien, maar wij voeren de dingen door waarmee centjes zijn te verdienen.’

Interview: Zes vragen aan Willem Boon
Roel Dijkstra

1. Hoe staat de jubilaris er momenteel voor?
‘We hebben in 2015 een prima jaar gehad, met een gezamenlijke index van 103,7 voor MCD en Boon’s Markt samen. Daar zijn we niet ontevreden over. En ook dit jaar zitten we vooralsnog fors boven de 100. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar het gaat goed. We zijn klaar voor de volgende 50 jaar. We geven onze winkels op verschillende gebieden een impuls, en daar vraagt de markt ook om.’

2. Op welke manier staat Boon Sliedrecht stil bij het 50-jarig bestaan?
‘Door het jaar heen laten we in ons blad Boodschappen zien wat MCD is en waar we vandaan zijn gekomen. Daarnaast sluiten we het jaar af met een traktatie voor consumenten. Wat dat is kan ik nog niet zeggen, maar het is iets praktisch. We organiseren geen groots feest, dat zou niet bij ons passen.’

3. Wat kenmerkt de MCD-formule?
‘MCD was aanvankelijk een echte discountformule, maar als Boon willen we meer servicegericht zijn. Dat past ook in onze marktgebieden: dorpen en stadsdelen. Lokale binding, actief in de gemeenschap: daar zijn we altijd mee aan de slag. Dat is natuurlijk typisch niet-discount. We zoeken altijd bewust medewerkers uit de wijk of het dorp, zij kennen mevrouw Jansen echt. Onder meer door de opkomst van online wordt winkelen steeds anoniemer. Wij vinden: als je winkeltje wilt spelen, moet je een plek bouwen waar het fijn is om te zijn. Het zijn de medewerkers, van bedrijfsleider tot vakkenvuller, die de ziel van de supermarkt bepalen.’

Roel Dijkstra

Roel Dijkstra

4. Grote cosmetische aanpassingen aan MCD zijn alweer een tijd geleden. Wanneer kunnen we een doorontwikkeling verwachten?
‘De mooie aspecten van een winkel maken ’m nog niet succesvol. Vernieuwing is vaak prachtig om te zien, maar met wat wij doorvoeren zijn centjes te verdienen. Bij Boon’s Markt in Utrecht hebben we schepvis en sushi, maar daar moet je wel de consument en de omgeving voor hebben. Bovendien doet MCD het goed, we zien geen reden om snel winkels om te bouwen. Hoewel er bij ons echt wel het nodige gebeurt, zie je bij ons geen wilde vernieuwingen. Wel is het goed te vermelden dat alle zaken die we uitproberen in Boon’s Markt en die succesvol zijn tevens in de MCD-formule worden geïmplementeerd.’

5. Worden alle MCD’s op termijn Boon’s Markt?
‘Nee, niet allemaal. We gaan ons winkelbestand (35 MCD’s, 5 Boon’s Markten, red.) opnieuw bekijken en afhankelijk van welke functie de winkel vervult, bepalen welke formule deze krijgt. Dat kan dus MCD, MCD Alledag of Boon’s Markt zijn. Ik kan wel melden dat de MCD in Beesd wordt omgebouwd naar Boon’s Markt.
Hopelijk voor de kerst, maar ik denk dat het begin volgend jaar wordt.’

6. Begin 2015 zei u voorlopig nog niet te beginnen met online verkoop. Geldt dat standpunt nog steeds?
‘Online is in de consumentenmarkt nog steeds heel klein, maar we hebben onze ogen niet dicht. Vandaar ook de samenwerking met Verscentrum Nederland, dat als online-only-
speler actief is in de zorgmarkt en zwarte cijfers schrijft. Het maakt ons wijzer op het gebied van onlinebusinessmodellen en logistiek. In die zin zijn we voorbereid. Als de situatie erom vraagt, kunnen we morgen beginnen. Maar we horen en zien nog steeds dat online een lastig verhaal is. En we gaan geen omzet van rendabele winkels verplaatsen naar een onrendabel model.’

Het complete interview met Willem Boon is te lezen in Distrifood nummer 16 van 23 april 2016. Voor abonnees van Distrifood is dit online te lezen.

Reageer op dit artikel