artikel

C1000, laat zien waar jullie vlees vandaan komt

Formules

Wakker Dier zet de aanval in op C1000. Met radiospotjes roept de organisatie, die zich inzet voor het welzijn van de dieren, op om de formule te boycotten. Zo moet de radiocampagne immers worden gezien waarin Wakker Dier de consument aanmoedigt geen vlees bij C1000 te kopen, maar bij Albert Heijn, Plus, Spar of Dirk. ‘Die hebben deze week mooie diervriendelijke aanbiedingen met biologisch vlees of vegaburgers’, aldus Wakker Dier in de radiospotjes.

C1000, laat zien waar jullie vlees vandaan komt

Wakker Dier ergert zich al tijden aan het gros van de Nederlandse supermarkten vanwege het vlees dat in de schappen ligt. C1000 moet het bezuren, omdat die het meeste vlees verkoopt onder de 4,12 euro, de gemiddelde prijs van een kilo kattenvoer. De kiloknallers zijn té goedkoop, meent de vakbond van de dieren. Het bestaat immers niet dat voor zulke prijzen de beesten diervriendelijk zijn behandeld voordat ze naar de slachtbank gaan.

Hangen

C1000 noemt de campagne van Wakker Dier ‘vervelend’ en beraadt zich over stappen, heette het vanmorgen op het C1000-hoofdkantoor in Amersfoort. Ja, dank je de koekoek. In de tussentijd hoort iedereen die het maar horen wil: Ga niet naar C1000, maar naar de concurrent. Dat blijft hangen en zal ongetwijfeld zijn uitwerking niet missen.

Voortrekkersrol

Het is jammer dat Wakker Dier C1000 heeft uitgezocht als ‘name and shame’-doel, aangezien de meeste supermarktorganisaties ‘kiloknallers’ in het assortiment hebben. Omdat C1000 dit jaar nog geen biologisch vlees in de aanbieding heeft gehad, is de keten het stoutste jongetje van de klas. C1000 heeft echter een voortrekkersrol gespeeld bij het stoppen van het onverdoofd castreren van varkens en is gestopt met de verkoop van paling.

Gemiste kans

Voor Wakker Dier is de anti-C1000-campagne een gemiste kans. In plaats van het probleem branchebreed aan te pakken, stuurt de organisatie vleeseters de komende tijd van de ene kiloknallende supermarkt naar de andere. Albert Heijn, Plus, Spar en Dirk mogen dan nu beter uit de bus komen dan C1000, dat is nog geen garantie dat ze voldoen aan de dierenwelzijnsnormen van Wakker Dier. Ben benieuwd wie er na C1000 aan de beurt is. C1000 doet er ondertussen goed aan kiloknallers te blijven verkopen en tegelijkertijd te laten zien dat de dieren een goed leven hebben gehad.

door JOS POELS laatste update:24 mrt 2015