artikel

Belgische dubbelslag voor Albert Heijn

Formules

Albert Heijn moest tijdens het regime van Cees van der Hoeven de internationale ambities van Ahold financieren. De rendementseisen werden voor AH tot ongezonde hoogte opgevoerd. Binnenkort gaat Ahold opnieuw een buitenlands avontuur aan. In België zal de AH-formule zélf de hoofdrol spelen. Indien succesvol, heeft dit ook een gezond effect op de AH-winkels in Nederland.

Belgische dubbelslag voor Albert Heijn

De stap naar het buitenland lijkt logisch en straalt het zelfvertrouwen uit van de Nederlandse marktleider. De grenzen van de ongebreidelde groei van Albert Heijn in Nederland komen in zicht en de demografi sche ontwikkelingen voorspellen weinig goeds. De bevolking krimpt op termijn en het aandeel van de allochtone Nederlanders wordt groter. Ongunstig voor de marktleider, want er zijn relatief weinig allochtonen voor wie AH de favoriete supermarkt is.

Keuze ligt voor de hand

De keuze voor België ligt voor de hand. Het is lekker dichtbij en er hoeft geen dure logistieke operatie te worden opgetuigd. Daarnaast is België geen onbekende markt en bovendien een markt waar het prijsniveau 10 procent hoger ligt. Colruyt is in België duurder dan AH in Nederland. AH kan bij de zuiderburen dus instappen op een aantrekkelijk prijsniveau. Daar komt bij dat het bedrijf al een schare trouwe fans mag verwelkomen. Er wonen nogal wat Nederlanders in de grensstreek. Die doen nu voor een deel hun boodschappen in Nederland. Die wekelijkse overtocht kunnen zij zich straks besparen. Ook Belgische klanten doen gericht aankopen over de grens.

Taalverwandschap gevaar

Het kan niet anders dan dat Nederlandse supers in het grensgebied het aan hun omzet zullen merken als AH in België een succes wordt.De taalverwantschap met Vlaanderen houdt echter ook een gevaar in. Want België (Vlaanderen) is een totaal andere markt dan Nederland met andere consumentenwensen. Als AH erin slaagt deze valkuil te omzeilen en goede leveranciers aan zich weet te binden, dan ontstaat een kans. AH krijgt zo via België toegang tot een culinair hoogwaardiger keuken en productaanbod waarmee het assortiment in Nederland weer kan worden verrijkt. Het is uiteraard de vraag of Nederlanders zitten te wachten op waterkonijn met Gentse zooi, maar het is evident dat hier kansen zijn om AH’s voorsprong op assortimentsgebied verder uit te breiden.

Vergroting inkoopvolume

Met de keuze voor AH in België vergroot Ahold tevens het inkoopvolume voor de formule. Dat zal misschien niet direct significante gevolgen hebben voor de inkoopprijs, maar Ahold creëert met deze stap wel een vruchtbare bodem voor zo’n eff ect in de toekomst, als de kritische massa van de Belgische operatie wordt gerealiseerd. Dé succesfactor voor AH in België is het vermogen om culturele verschillen te overbruggen en een goede partner te worden voor leveranciers en klanten. Dan zal de leercurve voor het AH-management steil zijn en dient België als bron van inspiratie op assortimentgebied. In eerste instantie een testmarkt die op termijn een nieuwe groeimarkt kan worden. En mocht de Belgische operatie uiteindelijk geen structureel karakter krijgen, dan is het verlaten van de markt ook niet duur. Hollandser kan het eigenlijk niet.

Reageer op dit artikel