artikel

‘AH moet slimme Delhaize worden

Formules

BERGEN OP ZOOM – Albert Heijn heeft wel degelijk mogelijkheden in België. Maar alleen als Ahold zich beperkt tot Vlaanderen en AH zich manifesteert als een efficiënt alternatief voor Delhaize, zegt oud-Colruyt-directeur Monny Querido.

‘AH moet slimme Delhaize worden

Van 2002 tot 2005 was Querido lid van de hoofddirectie van Colruyt. Daarna vertrok hij naar Laurus als directeur van Super de Boer. ‘Het is bedrieglijk verleidelijk om de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen te bagatelliseren’, zegt Querido. ‘Dat is de grootste fout die AH kan maken. Vendex heeft dat in het verleden gedaan met Edi, haar Belgische discountformule, die voor 90 procent een Nederlands assortiment had. Dat mislukte.’

Inkoopmacht opbouwen

Albert Heijn zal in België inkoopmacht moeten opbouwen en nieuwe leveranciers aantrekken van specifiek Belgische assortimenten. ‘Belgen hebben veel meer verstand van kwaliteit. Maar ze zijn ook meer actiegevoelig en bezoeken vier tot vijf supermarkten. Er wordt in België ook veel meer gefolderd.’Meer kwaliteit, maar ook meer prijs?

Actieprijzen dieper

‘De gemiddelde prijs is hoger in België, maar de actieprijzen zijn dieper. Ondanks het feit dat je niet onder de inkoopprijs mag verkopen. Dan moet je actiematig creatief zijn. Met huismerken of met het verwerken van bonussen en achterafkortingen.

Waar ligt de kans voor AH in België?

‘In discount is de markt verdeeld met Colruyt, Aldi en Lidl. Maar in service is er geen alternatief voor Delhaize. Dus moet AH een slimme Delhaize worden. Het heeft een veel efficiëntere logistiek en een betere merchandising. Delhaize heeft een breder en kwalitatief beter assortiment, maar presenteert dat minder goed. Op basis van een efficiënte operatie moet AH met een kwalitatief beter assortiment dan in Nederland onder het prijsniveau van Delhaize gaan zitten. Delhaize kan ook niet tippen aan de uitstekende promotionele aanpak van AH, die veel Belgen zal aanspreken. Tachtig procent van de Vlamingen kent AH.’

Is Colruyt een geduchte concurrent?

‘Colruyt is pure efficiency om de kosten én de prijzen zo laag mogelijk te houden. AH zal niet met Colruyt moeten concurreren, maar cost leader moeten zijn in full service.’

Wat is het beste voor AH in België: een overname of organische groei?

‘Er zijn niet veel mogelijkheden voor een overname. Misschien dat Carrefour zich terugtrekt. Maar er zal niet één partij zijn die het koopt. Als er bij de verdeling van Carrefour interessante locaties vrijkomen, kan Ahold die oppikken. Ze kunnen ook rustig beginnen met een of twee winkels in Antwerpen.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels