formule-overzicht

Logo Albert Heijn

Albert Heijn

Albert Heijn is marktleider in Nederland en sinds jaar en dag gepositioneerd als full service supermarkt. De keten doet zijn uiterste best zijn prijsimago te verbeteren. In Nederland verder ook actief met de formats AH to go, AH XL en Albert.nl.

 jumbologonieuw

Jumbo

Jumbo is de Every Day Low Price-formule (EDLP). In oorsprong is hèt kenmerk van de EDLP-formule het ontbreken van promoties/prijsacties. Jumbo heeft de afgelopen jaren wel concessies gedaan aan dat uitgangspunt en doet inmiddels wel aan acties/promoties via onder meer Jumbo-deals. Vanwege de laagste prijsgarantie doet Jumbo continu prijsaanpassingen  en werkt de formule met meerdere prijslijnen. Jumbo is eigenaar van de C1000 supermarkten en bouwt die in vlot tempo om tot Jumbo-zaken.

aldi

Aldi

Aldi is de ‘langst zittende’ hard discounter van het land. De keten voert een beperkt assortiment. Daarbinnen zoekt het altijd de beste prijs/kwaliteitsgarantie. Sinds een aantal jaren voegt Aldi versgroepen toe als agf en brood, mede onder druk van opkomend concurrent Lidl.  Traditioneel is Aldi een sterke non-food-verkoper.

lidllogosite90

Lidl

Lidl betrad de Nederlandse markt als hard discounter. Analisten zien Lidl de laatste jaren uitgroeien tot een no nonsense service supermarkt. Door het lage prijsniveau in vers vormt de keten een directe bedreiging voor de grote service supers. Met het vertrek van Edah en straks  C1000 lijkt er een gat in de markt te onstaan waar Lidl induikt

plus90

Plus

Plus is een cooperatie van supermarktondernemers. De keten manoeuvreert behoedzaam tussen het grote consolidatiegeweld door. Door de overnames van tientallen Edah’s en SdB-supermarkten groeide Plus hard tussen 2000 en 2010. Dat expansiebeleid is inmiddels losgelaten. Nu zoekt Plus min of meer afgesloten marktgebieden waar het lokaal dominant kan zijn. De keten is bezig om de winkels om te bouwen naar Plus Briljant, een formule met een betere margemix vooral door toevoegen van vers. Daarnaast profileert Plus zich graag als duurzame super.

Dirk

Dirk van den Broek is het lefgozertje uit Amsterdam dat uitgroeide tot een behoorlijke keten met meer dan 100 supermarkten. De keten is een sterke verkoper van A-merken en draagt graag uit dat het een goedkope supermarkt is. Van oorsprong is Dirk van den Broek sterk in zuivel. Aan de versgroepen wordt flink gesleuteld. Samen met Dekamarkt is Dirk van den Broek ondergebracht in Detailresult.

logo_deka

Dekamarkt

Dekamarkt is net als Dirk van den Broek onderdeel van Detailresult. Samen met Deen en Vomar vormt Dekamarkt het trio van de drie grote Noordhollandse ketens.

logo-coop

Coop

Coop is de cooperatieve vereniging met supermarkten. Er zijn drie formules: buurt- en dorpssupermarkten onder de naam CoopCompact (in handen van zelfstandige ondernemers), supermarkten met de naam Coop en de prijsagressieve formule Supercoop. De keten maakt een groeisprong met de overname van 54 winkels van Jumbo. Voor het merendeel zijn dat C1000-vestigingen.

sparLogo190

Spar

Spar is de buurtwinkelformule voor zelfstandig ondernemers. De laatste jaren draait de keten nuchter aan de knoppen en zijn logistiek en assortimenten gestroomlijnd. Spar wil voor klanten in de buurt een complete supermarkt zijn. Plus en Sligro hebben ieder 45 procent van Spar in handen.

hoogvliet

Hoogvliet

Hoogvliet is sinds jaar en dag Superunielid. De keten profileert zich graag als innovatief en heeft bijvoorbeeld electronische schaplabels ingevoerd. De keten is ontstaan in 1968 op initiatief van oprichter Leen Hoogvliet. Zijn vader baatte een aantal groentewinkels uit. Brood is één van de speerpunten van de formule die over een eigen bakkerij beschikt.

logo_deen

Deen

Deen is een sterke Noordhollandse keten uit Hoorn en omgeving.  De keten scoort hoge omzetten per vierkante meter. Ook is Deen bovenmatig sterk in de verkoop van bloemen en planten. De laatste jaren probeert Deen zich een duurzaam imago aan te meten: het is de eerste keten die de plofkip honderd procent in de ban doet.

vomar90

Vomar

Vomar Voordeelmarkt is ooit begonnen aan de Trompstraat in IJmuiden. Cees Zwanenburg bouwde de keten verder uit. De wortels van de formule liggen in een hard discount-aanpak. Tegenwoordig zijn het full service supermarkten met een stevige prijscommunicatie. Vomar Voordeelmarkt zit in Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht.

Jan Linders

Jan Linders

Jan Linders is sinds jaar en dag de dominante Limburgse supermarktketen. Het bedrijf heeft naast Limburg vestigingspunten in Midden en Oost-Brabant en in Zuid-Gelderland.

poiesz90

Poiesz

Familiebedrijf Poiesz Supermarkten is het enige zelfstandige regionale grootwinkelbedrijf in het noorden van het land.

boni90

Boni

Supermarktketen Boni Markten werd in 1972 door Okke van der Wal opgericht en ondergebracht in Prisma Food Retail, waarin ook supermarktketen Golff zat.

Ekoplaza

Ekoplaza

Ekoplaza begon in 1980 als biologische buurtwinkel in Amsterdam, maar is inmiddels een keten met meer dan 50 winkels. Daarvan zijn er alleen al in Amsterdam meer dan 10 gevestigd. Doel van de formule Ekoplaza, die in handen is van Udea, is dat biologisch eten voor iedereen bereikbaar moet zijn.

emte90

Emté

Emté is de supermarktketen in handen van het beursgenoteerde Sligro. Emté staat oorspronkelijk voor Mechie Trommelen;  een slager uit Waalwijk.

Landmarkt logo

Landmarkt

Landmarkt is een formule die in 2011 de eeerste vestiging in Amsterdam opende. Het is een combinatie van overdekte versmarkt en supermarkt.

Logo Marqt

Marqt

Marqt is een formule die sinds 2008 bestaat. Oprichter is Quirijn Bolle die als concurrent van de supermarkt een keten van ambachtelijk en ‘eerlijke’ producten wilde opzetten

Logo MCD

MCD

MCD is een supermarktketen met 41 winkels in voornamelijk zuidwest-Nederland. Eigenaar van de keten is de familie Boon uit Sliedrecht. De D in de naam MCD stond ooit voor discount, maar het harde prijsvechten heeft MCD in 2010 losgelaten.

Logo Makro

Makro

Makro is een zelfbedieningsgroothandel in Nederland met 17 vestigingen. De formule maakt deel uit van de Duitse retailreus Metro.

Logo Natuurwinkel

Natuurwinkel

Logo Nettorama

Nettorama

Nettorama is de A-merkendiscounter van Nederland. Het bedrijf dat in 1968 werd opgericht noemt zich de Compleetste Lageprijzen Supermarkt van Nederland en staat ook bekend om zijn lage kostenstructuur.

Attent90

Attent

Attent (super in de buurt) is in handen van Spar en de kleinste supermarktformule van Nederland. De formule met honderd vestigingen is actief in veel kleinere plaatsen waar ze als één van de weinige winkels over is; vaak zelfs als enige winkel.

Logo Troefmarkt

Troefmarkt

Troefmarkt is de formule van levensmiddelengroothandel Van Tol. Volgens de groothandel richt de formule zich op gezinnen, tweeverdieners en ouderen.

Dagwinkel

Dagwinkel

Dagwinkel is een Nederlandse supermarktketen die zich vooral richt op kleinere locaties en op kleine plaatsen. Dagwinkel is een onderdeel van Van Tol B.V., dat onder andere ook Troefmarkt in zijn bezit heeft. Dagwinkel richt zich op locaties van ongeveer 300 tot 500 m² oppervlakte. De kleinste dagwinkel staat in het Noord-Hollandse Driehuis.