nieuws

AH ook populairst onder bedrijven

Food Data 4692

AH ook populairst onder bedrijven

DONGEN – Nederlandse bedrijven en organisaties zijn op grote schaal klant bij supermarkten. Albert Heijn is de populairste supermarktketen bij zakelijk Nederland, gevolgd door Jumbo en de discounters.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘De grossiersrol nu en straks’, waarin onderzoeksbureau GfK ruim 700 zakelijke beslissers uit 7 verschillende branches ondervroeg over hun inkoop van food, dranken en aanverwante producten. Het blad Foodmagazine heeft een uitgebreid verhaal over dit rapport. Daaruit komen conclusies over het type bedrijf of instelling dat bij de supermarkt komt. ”Over het algemeen kun je stellen dat hoe geringer het belang van food binnen de bedrijfsvoering is, des te waarschijnlijker het is dat een deel van de inkopen in de supermarkt gebeurt. De horeca gebruikt de supermarkt hooguit in noodgevallen. Ondersteuning en onderscheidend assortiment zijn voor horecabedrijven heel belangrijk’, zegt business development manager foodretail & foodservice Bas van Eekelen van GfK.

32 procent ondervraagden komt bij AH

Bijna 6 van de 10 ondervraagde zakelijke beslissers komt in ieder geval soms in de supermarkt. Voor bijna een kwart (23%) is het zelfs het belangrijkste inkoopkanaal. Albert Heijn is de populairste supermarktketen bij zakelijk Nederland, 32 procent van de ondervraagden komt weleens bij Albert Heijn. Voor zo’n beetje één derde van deze groep is de marktleider zelfs het voornaamste inkoopkanaal. Nederlandse bedrijven en instellingen komen ook graag bij Jumbo. 1 op de 5 ondervraagden in het GfK-onderzoek zegt weleens bij Jumbo te komen voor bedrijfsmatige inkopen. Voor 4 procent is Jumbo het belangrijkste inkoopkanaal. Ook Lidl (17%), Aldi (8%) en Plus (7%) worden veel genoemd in het onderzoek.

Discounters krijgen een hoge waardering

Opvallend in het onderzoek is de top-3 in rapportcijfers dat door de deelnemers aan het onderzoek is uitgedeeld. Daarin krijgt Hanos de hoogste waardering, gevolgd door Bidfood. Maar op de 3e plaats staan Aldi en Lidl. ‘Vooral afnemers voor wie prijs-kwaliteit belangrijk is, doen daar inkopen en die zijn dus erg tevreden. Maar ik moet wel opmerken dat maar een klein deel van de bedrijven ook daadwerkelijk boodschappen doet bij discounters’, aldus Van Eekelen.

Lees ook: Groeimarkt: de supermarkt als groothandel

Reageer op dit artikel