nieuws

Nestlé gaat Starbucks-koffie verkopen

Fabrikanten 2385

VEVEY – Het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé heeft een akkoord gesloten met de Amerikaanse koffieketen Starbucks. De Zwitsers gaan wereldwijd de producten van Starbucks buiten de filialen van de populaire koffieketen verkopen. Nestlé, dat onder meer met het merk Nespresso en Nescafé al stevig in de koffiemarkt zit, betaalt Starbucks eenmalig 7,2 miljard dollar voor de samenwerking.

Nestlé gaat Starbucks-koffie verkopen
Foto: Shutterstock

Volgens Nestlé behoren de koffieproducten tot de snelstgroeiende activiteiten van het bedrijf. Voor de overeenkomst zijn nog wel de nodige goedkeuringen vereist. De verwachting is dat de deal nog dit jaar rond komt. Nestlé heeft naar eigen zeggen het alleenrecht op de verkoop van verpakte Starbucks-producten. De zogeheten ready-to-drink koffie, thee en sappen van Starbucks vallen niet onder de overeenkomst.

Vanaf volgend jaar al winstgevend

Nestlé verwacht dat de verkopen van de Starbucks-producten per 2019 positief bijdragen aan de winst van het concern. Als onderdeel van de deal zullen ongeveer 500 medewerkers van Starbucks overgaan naar Nestlé om zich bezig te houden met de wereldwijde expansie. De bedrijven zeggen ook samen te gaan werken aan innovaties en nieuwe koffieconcepten.

Starbucks nog beperkt in Nederlandse supermarkten

Op dit moment staan in Nederlandse supermarkten nog vooral de ijskoffie-varianten van Starbucks. Jumbo begon hier al in 2011 mee.  Nestlé is in Nederland wel een grote speler op de koffiemarkt, maar marktleider is Douwe Egberts. Andere koffieproducten van Starbucks zijn slechts beperkt verkrijgbaar in Nederlandse supermarkten.

Starbucks beloont aandeelhouders

Starbucks kondigde in het verlengde van de bekendmaking van de deal aan aandeelhouders flink te belonen, via onder meer dividenden en het versnellen van aandeleninkoopprogramma’s. Daarvoor heeft Starbucks in de periode tot 2020 circa 20 miljard dollar gereserveerd. Ook de opbrengsten van de Nestlé-deal zullen hier goeddeels voor worden gebruikt.

Starbucks marktleider in Verenigde Staten

Volgens marktonderzoeker Euromonitor is Starbucks marktleider op de Amerikaanse koffiemarkt, die goed is voor bijna 14 miljard dollar. Nescafé en Nespresso behoren wereldwijd tot de grootste spelers. Nestlé breidde onlangs zijn aanwezigheid in de VS uit en voegde nichemerken Blue Bottle Coffee en Chameleon Cold-Brew toe aan zijn merkenportfolio. Verder werden de Nespresso-machines voor de Amerikaanse markt aangepast. Dit omdat Amerikanen graag grotere koppen koffie willen.

Lees ook: Starbucks schrapt thee-keten alweer

Reageer op dit artikel