nieuws

Kraft Heinz overtuigt niet met miljardenwinst

Fabrikanten 2138

Kraft Heinz overtuigt niet met miljardenwinst

PITTSBURGH – Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Heinz heeft afgelopen kwartaal dankzij de Amerikaanse belastinghervormingen een enorme winstsprong gemaakt. De opbrengsten bleven echter min of meer stabiel en de resultaten van het bedrijf vielen analisten in doorsnee dan ook wat tegen.

Kraft Heinz, dat vorig jaar nog een vergeefse poging deed om zijn branchegenoot Unilever in te lijven, sloot het kwartaal af met een nettowinst van $8 miljard (circa €6,4 miljard). Een jaar eerder bleef onder de streep nog $944 miljoen (€761 miljoen) over. Het concern zag zijn verkopen op het gebied van bijvoorbeeld noten, kaas en vleeswaren op zijn belangrijke thuismarkt echter wat teruglopen. Ook in Canada holden de verkopen achteruit, in Europa was wel sprake van een plus. De totale omzet ging nog nipt met 0,3 procent omhoog naar $6,9 miljard (€5,6 miljard), maar op vergelijkbare basis deed Kraft Heinz het toch slechter dan een een jaar eerder.

Topman Hees rekent op nieuwe groei

Topman Bernardo Hees blijft evenwel positief. Hij vindt dat er afgelopen jaar verschillende verbeteringen zijn doorgevoerd bij het bedrijf en hij denkt dat er in 2018 weer groei mogelijk is. Volgens het persbureau Bloomberg versterken de resultaten echter de aandacht van beleggers voor het feit dat Kraft Heinz zijn merkenportfolio niet weet te versterken. ‘Dit benadrukt dat groei een enorme aandacht is voor dit bedrijf. Dat is niet verrassend gezien de productgroepen waarin het bedrijf actief is en hoe moeilijk de retailomgeving op dit moment is’, zo wordt analist Ken Shea geciteerd. 

Druk om tot overnames te komen groeit

Kraft Heinz werd in 2015 gebouwd door investeerders 3G Capital en Berkshire Hathaway (Warren Buffett), die twee jaar eerder juist Heinz van de beurs hadden gehaald. Uity de gepresenteerde cijfers blijkt dat sinds de fusie zo’n $1,7 miljard (zo’n €1,4 miljard) aan kostenbesparingen zijn gerealiseerd, maar het bedrijf kampt met een toenemende druk van buiten om een nieuw doelwit voor een overname te vinden.

Zie ook: Peapod met Campbell’s en Kraft in maaltijdpakketten

 

Reageer op dit artikel