nieuws

ACM keurt deal Sligro en Heineken goed

Fabrikanten 4097

VEGHEL – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de drankengroothandel van Heineken door Sligro goedgekeurd.

ACM keurt deal Sligro en Heineken goed

Dat laten beide bedrijven in een gezamenlijke persverklaring weten. De transactie moet volgens planning nog dit jaar worden afgerond.

Verkoop in mei overeengekomen

Sligro en Heineken kwamen de verkoop in mei overeen. Financiële details werden niet bekendgemaakt.

Jaaromzet Sligro stijgt door transactie met €150 miljoen

Bij de groothandel van Heineken kunnen eigenaren en inkopers van cafés en restaurants terecht voor bier en cider, maar ook voor bijvoorbeeld frisdranken, water, gedistilleerde dranken, wijn, thee en koffie. Door die activiteiten over te nemen verwacht Sligro de omzet met zo’n € 150 miljoen op te voeren. De logistieke samenwerking duurt voorlopig vijftien jaar. De 370 mensen, inclusief uitzendkrachten, die bij Heineken de overgenomen werkzaamheden uitvoerden gaan mee over naar Sligro. Voor beide partijen zorgt de samenwerking voor een vergroting van het klantenbestand. Heineken bezorgt op dit moment op 18.000 locaties en Sligro op 25.000 locaties. Een deel daarvan is al klant bij beide partijen.

Slippens: grote strategische stap

Koen Slippens van Sligro is in zijn nopjes met de transactie. ‘Fantastisch dat twee toonaangevende spelers in de foodservice markt elkaar op deze wijze de hand willen geven’, liet hij in mei al weten. ‘Dit is een grote strategische stap voor beide organisaties waarbij we duidelijk kiezen voor kwaliteit en een maximale service aan onze klanten. De mogelijkheid van totaalleveringen is daar een mooi voorbeeld van. Dat efficiencyverbetering en upsell-kansen aantrekkelijke bijkomstigheden zijn maakt deze beoogde samenwerking voor alle stakeholders alleen maar mooier.’

Gilet: Heineken richt zich weer op kerncompetenties

Ook Heineken toonde zich in mei bij monde van algemeen directeur Pascal Gilet tevreden met de deal. ‘We zien dat de Nederlandse horecamarkt verandert, steeds meer ondernemers bestellen hun producten het liefst bij één leverancier. Met deze voorgenomen samenwerking bundelen we de krachten van beide partijen waardoor we horecaklanten efficiënter en optimaler kunnen bedienen. Door deze samenwerking is Heineken Nederland in staat om zich te richten op de kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van bier en cidermerken,’ liet hij weten.

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels