nieuws

Overname stuwt winstgevendheid Danone

Fabrikanten

PARIJS – Het Franse levensmiddelenconcern Danone heeft de afgelopen drie maanden de winstgevendheid flink zien toenemen. Oorzaak is de overname van het Amerikaanse WhiteWave Foods.

Overname stuwt winstgevendheid Danone
Foto: Shutterstock

De zuivel- en watergigant uit Frankrijk zag de operationele winst met 16 procent stijgen tot ruim €1,7 miljard. WhiteWave Foods is een Amerikaanse producent van sojamelk en andere biologische voedingsmiddelen.  Het was Danone er alles aan gelegen de resultaten op te vijzelen na de magere resultaten van een jaar eerder, het bedrijf rapporteerde destijds de zwakste omzetgroei in twintig jaar tijd.

Tegenvallend offensief met Activia

Evengoed valt het voor Danone niet mee vaart te krijgen in de yoghurtverkopen in Europa. Onder meer een poging om de verkoop van Activia-producten aan te jagen, leverde niet op wat het bedrijf ervan had verwacht. Ongeveer de helft van de inkomsten van Danone komen van Activia-verkopen. Na de overname van WhiteWave in april dit jaar werd Danone positiever over de verwachtingen voor 2017. Het bedrijf hield vast aan de voorspelling dat de terugkerende winst in de dubbele cijfers zal uitkomen.

Bekende merken

Bekendste merk van het nieuw overgenomen WhiteWave Foods is Stoneyfield. Danone is verder het bedrijf achter merken als Actimel, Nutrilon, Volvic en Evian.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels