nieuws

Grote merken helpen Heineken aan meer omzet

Fabrikanten

AMSTERDAM – Brouwer Heineken heeft de bierverkopen in het eerste halfjaar fors weten op te voeren, geholpen door investeringen in innovaties en meer verkopen van zijn premium-merken.

Grote merken helpen Heineken aan meer omzet

Dat meldde het concern maandag bij de publicaties van de cijfers, waarbij zowel de omzet als de winst hoger uitviel. Heineken verkocht in de eerste jaarhelft 2,6 procent meer bier. Azië bleef daarbij de regio met de sterkste groei. In deze regio werd onder meer geprofiteerd van de sterke vraag naar A-merken. In Vietnam, een van de belangrijkste markten van de brouwer stuwde het Heineken-merk Tiger de verkopen.

Heineken 0.0 hielp in Europa

In Europa, de grootste markt voor Heineken, was er ook meer dorst naar bieren van de brouwer, geholpen door het warme zomerweer in de regio en de lancering van Heineken 0.0. Maar ook in de andere regio’s was voor Heineken sprake van groei. Daarbij profiteerde het concern ook van prijsstijgingen in landen die te boek staan als grote afnemers als Mexico en Nigeria.

Hogere omzet en winst

De omzet van de brouwer steeg in de eerste zes maanden van het jaar naar bijna €10,5 miljard, tegen €10,1 miljard een jaar eerder. De operationele winst steeg van €1,7 miljard naar €1,8 miljard. De nettowinst kwam uit op iets meer dan 1 miljard euro. Dat bedrag viel op autonome basis 10,5 procent hoger uit dan een jaar eerder.

Van Boxmeer houdt slag om de arm

Topman Jean-François van Boxmeer sprak van sterke resultaten waarbij hij vasthield aan de eerder uitgesproken verwachtingen van groei van de winst en de omzet ten opzichte van een jaar eerder. Wel hield hij een slag om de arm vanwege de economische omstandigheden die volgens hem onzeker blijven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels