nieuws

Refresco verkoopt fors meer dranken

Fabrikanten 0

ROTTERDAM – Het Nederlandse drankenconcern Refresco verkocht in het afgelopen kwartaal fors meer dranken. Overnames hadden een belangrijke invloed op zowel de groei van de verkopen als een toename van de kosten.

Refresco verkoopt fors meer dranken
Foto: Refresco / Richard Sinon

Dat blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers. De winst stabiliseerde op €6 miljoen. De onderneming achter onder meer Wicky-limonade zag enerzijds de volumes sterk groeien maar kampte anderzijds met hogere kosten in verband met enkele overnames. Ook werden de resultaten beïnvloed door de waardedaling van het Britse pond. De kwartaalomzet steeg van €448 miljoen naar €524 miljoen.

Refresco presteert beter dan de markt

In de eerste maanden van het jaar werd bijna 1,7 miljard liter aan dranken verkocht. Dat betekende een stijging met meer dan 26 procent ten opzichte van een jaar eerder, geholpen door overnames. Op eigen kracht kwam de volumegroei uit op 2,3 procent. Topman Hans Roelofs sprak van ‘solide’ resultaten. Hij benadrukte dat Refresco qua groei beter presteerde dan de markt. Onder meer betaalden investeringen in het Verenigd Koninkrijk zich volgens hem uit.

Onderneming ziet voldoende kans voor overnames

In heel Europa wist Refresco het volume op jaarbasis met ruim 8 procent op te krikken. Naast de prestaties in het Verenigd Koninkrijk droeg ook de overname van DIS in de Benelux bij aan die verbetering. Roelofs benadrukte verder dat er ‘ruime mogelijkheden’ liggen voor overnames in Europa en de Verenigde Staten. Zelf sloeg Refresco onlangs een overnamevoorstel van 1,4 miljard euro van de Franse investeerder PAI Partners af.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels