nieuws

‘Merken Unilever meer waard dan KraftHeinz’

Fabrikanten 1321

NEW YORK – Het merkenportfolio van Unilever is volgens merkenconsultant Brand Finance twee keer zo veel waard als het merkenportfolio van KraftHeinz, dat onlangs tevergeefs Unilever probeerde over te nemen.

‘Merken Unilever meer waard dan KraftHeinz’
Beeld: Brand Finance Food & Beverage 2017

Het merkenportfolio van Unilever, met merken zoals Knorr, Becel/Flora en Bertolli is $42,9 miljard (€39,8 miljard) waard, die van Kraft Heinz hebben volgens de berekeningen van Brand Finance een waarde van $20,2 miljard. Nog niet de helft van die van de merken van Unilever. Dit blijkt uit de jaarlijkse merkenindex van Food & Beverage fabrikanten van de consultants van Brand Finance. De lijst wordt aangevoerd door Nestlé, de merken van de Zwitserse voedingsmiddelengigant hebben volgens Brand Finance een waarde van $64,5 miljard. De sterkte van een merk(naam) wordt door Brand Finance berekend op basis van onder meer  de financiële prestaties, duurzaamheid en de emotionele band die mensen met het merk hebben.

De ranglijst van Brand Finance  naar waarde van het merkenportfolio.

De ranglijst naar waarde van het merkenportfolio. Bron: Brand Finance Food & Beverage 2017

Merkwaarde moederbedrijf

Overigens ziet de index er geheel anders uit als de merkwaarde van de overkoepelende namen, Unlilever, Kraft en Heinz in ogenschouw wordt genomen. De merknaam Unilever is volgens Brand  Finance  $4,3 miljard waard, waarmee de Brits/Hollandse combinatie op- plaats acht van de Brand Finance Food 50 komt. Kraft en Heinz nemen plaats vier en vijf in met respectievelijk $5,6 miljard en $5,3 miljard. Ook deze lijst wordt door Nestlé aangevoerd. Het Zwitserse merk is volgens de onderzoekers $19,4 miljard waard. Danone en Kellog’s volgen op twee en drie.

Ranglijst merkwaarde van de fabrikanten zelf. Bron: Brand Finance Food & Beverage 2017

Naam Nestlé onder druk

Nestlé voert weliswaar beide lijsten (waarde merkenportfolio en eigen merknaam) aan, maar volgens Brand Finance is er bij de Zwitsers geen reden tot juichen. Nestlé als merknaam leverde van 2016 op 2017 maar liefst 17 procent aan waarde in. De waarde van ‘het merk Nestlé’ staat volgens Brand Finance onder druk door de toenemende trend naar gezondere producten waardoor de vraag naar zoetwaren en snacks afneemt, een belangrijke productgroep voor de fabrikant.

Zuivel en softdrinks

Bij de frisdrankenmerken voert Coca Cola  de ranglijst aan, gevold door Pepsi op twee en Red Bull op drie. Zowel Coca Cola als Pepsi leveren in op merkwaarde. Datzelfde gebeurt bij andere frisdrankmerken van deze twee, ook merken als Sprite en 7 Up en Fanta verliezen aan merkwaarde. De merkwaarde van Red Bull is als enige in de top drie gestegen. Bij de zuivelfabrikanten voert Danone de lijst aan, gevolgd door het Chinese Yili en Arla op drie.

Unilever

Kraft Heinz (beurswaarde circa €100 miljard) bracht onlangs een bod uit op het qua beurswaarde (circa €122 miljard) iets grotere Unilever. Unilever sloeg dat af maar sleutelt inmiddels wel aan zijn strategie om sneller aandeelhouderswaarde te creëren. Gisteren werd bekend dat Unilever daarom  zijn foodmerken in de etalage zet. Volgend jaar zou daardoor de  ranglijst er heel anders uit kunnen zien.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels