nieuws

Shobr gooit handdoek in de ring

Fabrikanten

DOETINCHEM – Shobr Nederland gooit de handdoek in de ring. ‘De gebruikte technologie, beschikbare financiële middelen vanuit Shobr en de ontwikkel en groeiambities van Shobr zijn op dit moment niet het juiste concept voor directe verkoop aan de klant.’

Shobr gooit handdoek in de ring

Dat zegt Frank van der Tol, initiatiefnemer van Shobr in Nederland. Shobr wilde een platform creëren waarmee A-merken en andere producten rechtstreeks aan de klant konden leveren. Door de toestroom van leveranciers zou er een supermarktaanbod ontstaan zonder tussenkomst van een retailer. Van der Tol heeft naar eigen zeggen gesprekken gevoerd met meer dan 40 fabrikanten en meerdere logistieke dienstverleners. ‘Dit inzicht heeft een goed beeld verschaft van de haalbaarheid van een direct-to-consumer concept en die van het Shobr concept in het bijzonder. En de (financiële en operationele) voorwaarden waaraan voldaan moet worden om een direct-to-consumer-concept succesvol voor de gehele waarde keten te kunnen lanceren.’ Ook zijn andere systemen bekeken om alsnog het concept van directe verkoop in de markt te zetten.

Blockchain beter geschikt

Frank van der Tol met de Shobr web-site

Resultaat van dit alles is het stoppen met Shobr.nl in Nederland voordat het actief werd. Van der Tol gaat wel verder met een internationaal veel besproken INS ecosysteem gebaseerd op de Blockchain-technologie. Ook Bitcoins werken volgens dit principe. Unilever heeft in Engeland aangekondigd om deze technologie aan te willen zwengelen. Een te overwinnen nadeel: de software vreet vooralsnog energie. Van der Tol: ‘Mijn conclusies is dat een direct-to-consumer-concept (DTC) onvermijdelijk zijn intrede gaat doen in Nederland en daarbuiten. De belangstelling daarvoor is er vanuit meerdere ketenpartners. De eerste experimenten zijn her en der al voorzichtig gelanceerd. Food fabrikanten kunnen en willen een direct kanaal ook niet meer negeren en willen meer gaan experimenteren met DTC , het liefst met zo’n laag mogelijk risico.’

Logistieke dienstverleners zijn aanjager

Volgens van der Tol professionaliseren logistieke dienstverleners op hoog tempo hun dienstverlening: ‘Dit geldt voor ‘food fulfilment & last mile delivery. Ze bereiden zich ook voor om centrale opslag van grocery producten voor FMCG fabrikanten te gaan verzorgen specifiek voor DTC concepten (per fabrikant een centraal punt van product voorraad t.b.v. meerdere DTC online afzet kanalen)’. Van der Tol: ‘Door mijn betrokkenheid bij Shobr ben ik recentelijk gevraagd mijn kennis en ervaring te delen en als advisor mee te werken aan de ontwikkeling en realisatie van één van die grocery DTC initiatieven die qua concept, gebruikte technologie (blockchain technologie) en groeiambities m.i. beter en kansrijker zijn voor consumenten en FMCG fabrikanten, te weten het ‘INS Ecoystem’  (www.ins.world).

Platform moet meer kansen bieden

Dit platform zou meer kansrijker moeten zijn op de volgende door Van der Tol genoemde aspecten:

  • Geavanceerder IT platform o.b.v. blockchain technologie
  • Zeer uitgebreide loyalty & promotie functionaliteit
  • Lagere kosten structuur voor fabrikanten om op de marktplaats aanwezig te zijn met producten en brandstore
  • Steviger financieel fundament voor (door)ontwikkeling
  • Internationaal karakter

Lancering is in Q4 van 2018

De beoogde lancering is volgens de consultant Q4 2018, eerst in Moskou en Amsterdam/Nederland, daarna andere landen. Van der Tol: ‘Uiteraard bij voldoende medewerking van FMCG fabrikanten. De eerste logistieke partner die haar fulfilment & delivery diensten voor Nederland zou verlenen aan Shobr, is bereid deze in Nederland ook aan te bieden via het INS Ecosystem concept.’ Inmiddels is er met bijna 30 merken een ‘memorandum of understanding’ getekend, met voor Nederland inmiddels Aviko, Dubro (onderdeel van de Bolton Group, 50 merken) en 2SistersSorteboom (kip). Van der Tol: ‘Er zitten er meer in de pen die komende weken gaan volgen. Met de geïnteresseerde merken gaan we vanaf januari 2018 in gesprek (test & learn) om het platform vorm te geven. De bekende grote merken zitten daar sowieso ook bij.’

Voor meer achtergrond over e-commerce lees alles over de geschiedenis in Nederland>>>

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels