nieuws

Kwakkelzomer voor Heineken in Europa

Fabrikanten 1498

AMSTERDAM – Tegenvallend zomerweer in met name Nederland en Frankrijk heeft de bierverkoop van Heineken in Europa afgelopen kwartaal geen goed gedaan.

Kwakkelzomer voor Heineken in Europa

Het bierconcern wist de tegenvallende Europese verkopen evenwel ruimschoots te compenseren met groei elders in de wereld. Alles bij elkaar bracht Heineken 2,5 procent meer bier aan de man.

Daling Europa

De volumes in Europa gingen met 2,8 procent omlaag. Naast het druilerige zomerweer in een aantal belangrijke markten drukte het verlies van een grote klant in het Verenigd Koninkrijk de verkopen. Ook in Polen wist Heineken minder bier te slijten, doordat er minder promotieactiviteiten waren.Daar stond een sterke groei op eigen kracht tegenover in Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Ook in Noord- en Latijns-Amerika werd meer verkocht, mede dankzij een sterke vraag naar duurdere biertjes in Brazilië

Winst Heineken €1,5 miljard

Over de eerste negen maanden van 2017 heeft Heineken een winst van €1,5 miljard in de boeken gezet. Vorig jaar stond de teller na drie kwartalen op €1,2 miljard, maar destijds zat in het resultaat een afschrijving verwerkt van €233 miljoen. Topman Jean-François van Boxmeer sprak in een toelichting van ‘solide’ prestaties.

Eerste halfjaar

In juli presenteerde Heineken ook al goede halfjaarcijfers. Zowel de winst als de omzet namen in de eerste helft van 2017 toe. Heineken blijft bij de toen gedane voorspellingen voor heel 2017. De brouwer gaat onder meer uit van een verdere autonome groei van de omzet en winst, ondanks aanhoudend wisselvallige economische omstandigheden en nadelige wisselkoerseffecten.

Reageer op dit artikel