nieuws

AB InBev zet meer om bij dalend volume

Fabrikanten 1139

BRUSSEL – Bierbrouwer Anheuser-Busch InBev heeft bij een dalend volume de omzet met 3,6 procent zien groeien.

AB InBev zet meer om bij dalend volume

De brouwer heeft in het derde kwartaal te lijden gehad van het slechte weer in de Verenigde Staten. Mede daardoor werd over de hele lijn werd 1,2 procent minder bier verkocht dan in het derde kwartaal een jaar eerder. ‘De aanhoudend sterke groei in Mexico, Argentinie en Afrika werd meer dan tenietgedaan door lagere leveringsvolumes in de VS, die vooral de gevolgen ondervonden van de bijzonder slechte weersomstandigheden in grote delen van het land, en Brazilië’, Ab InBev in een toelichting.

Groei buiten VS

Ondanks dat dalende volume groeide de omzet van de biergigant met 3,6 procent. De verkopen van de drie grote wereldwijd verkrijgbare merken Budweiser, Stella Artois en Corona gingen met 1,6 procent omhoog, waarbij Budweiser de zwakke broeder was met een omzetdaling. Die daling kwam grotendeels op conto van de Amerikaanse markt, daarbuiten groeide het Amerikaanse biermerk.

Brutowinst hoger door synergievoordelen

De brutowinst ging met bijna 14 procent omhoog. De integratie van de bedrijfsactiviteiten na de fusie met SABMiller verloopt volgens de brouwer goed. In het derde kwartaal werd er 336 miljoen dollar aan synergieën en kostenbesparingen gerealiseerd. Op termijn denkt AB InBev nu 3,2 miljard dollar synergievoordelen te halen uit de fusie met SABMiller. Eerder ging het bedrijf nog uit van kostenbesparingen van 2,8 miljard dollar door de samenvoeging.

Eerder ook goede cijfers

De brouwer meldde zowel in het eerste als tweede kwartaal van dit jaar ook al goede cijfers. In het eerste kwartaal werd een fors hogere nettowinst gemeld in vergelijking met een jaar eerder toen er nog hoge fusiekosten op de rekening stonden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels