nieuws

Japans Asahi wil meer Europese overnames

Fabrikanten 2382

TOKIO – Grolsch-eigenaar Asahi Group Holdings wil de komende periode snel doorgroeien met overnamen. Het concern heeft ‘miljarden dollars’ klaarliggen voor nieuwe aankopen.

Japans Asahi wil meer Europese overnames
Het opvallende Asahi Beer Building in Tokio. Foto: Shutterstock

Dat zegt topman Akiyoshi Koji van Asahi in een interview met het persbureau Reuters, zonder exact aan te geven hoeveel geld de onderneming heeft gereserveerd voor overnames. ‘Als er grote investeringskansen zijn, kunnen we grote investeringen doen’, zo wordt Koji geciteerd. Overnames in Europa om zowel het portfolio als de distributie te versterken hebben daarbij de prioriteit. Hij wil daarbij geen concrete namen noemen.

Voor zo’n €11 miljard aan overnames vorig jaar

In oktober 2016 nam Asahi een breed pakket aan biermerken over uit de stal van SABMiller, met Grolsch, Peroni en het Engelse Meantime als de bekendste merken. De merken stonden in de etalage als gevolg van de fusie tussen SABMiller en AB Inbev. Eind vorig jaar werden daar van dezelfde onderneming nog een reeks merken in Centraal-Europa overgenomen, waaronder Pilsner Urquell, Tysky en Dreheer. In totaal gaf Asahi hier zo’n €11 miljard aan uit.

Asahi kijkt ook naar markt in Vietnam

De onderneming kijkt verder onder meer actief naar de markt in Vietnam, waar de overheid zijn meerderheidsbelang in de boruwers Sabeco en Habeco gaat afstoten. Het Nederlandse Heineken wordt algemeen gezien als een andere partij die daar interesse voor heeft. ‘Als een groeimarkt is Vietnam attractief, maar we moeten goed overwegen of de markt in onze strategie rond premium bier past’, aldus Koji.

 

Reageer op dit artikel