nieuws

Lavazza neemt Carte Noir over van DE

Fabrikanten

TURIJN – De Italiaanse koffiegigant Lavazza neemt het merk Carte Noir definitief over van Jacobs Douwe Egberts. Het afstoten van het merk was een voorwaarde voor de fusie tussen de koffie-activiteiten van Mondelez en Douwe Egberts.

Lavazza neemt Carte Noir over van DE

Dat melden de Italiaanse media. Met de overname zou een bedrag tussen de €700 en €750 miljoen gemoeid zijn. Door de overname versterkt Lavazza zijn marktaandeel op de Franse markt aanzienlijk. Carte Noir heeft op de thuismarkt een aandeel van zo’n 20 procent. Van het overnamebedrag wordt zo’n €400 miljoen gefinancieerd door een een consortium van vier banken.

Sterke positie in supermarkten
‘De overname van Carte Noir door Lavazza brengt twee bedrijven samen met een vergelijkbare geschiedenis, cultuur en kwaliteitsimago’, zei topman Antonio Baravalle van Lavazza in een toelichting op de overname, die al langer in de pijpleiding zat. Lavazza is nu al sterk in Frankrijk in de out-of-homemarkt, maar krijgt door de aankoop van Carte Noir ook een sterke positie in de door supermarkten gedomineerde markt voor huishoudens.

Lavazza heeft een groeistrategie
Frankrijk wordt nu na Italië de tweede markt wereldwijd voor Lavazza, dat het hoofdkwartier heeft in Turijn. Rabobank is één van de vier banken die betrokken is bij de transactie. In de deal is ook het merk Senseo voor de Oostenrijkse markt voor de komende vijf jaar opgenomen. De overname past in de groeistrategie van Lavazza, dat de afgelopen twaalf maanden ruim €1 miljard pompte in overnames en modernisering van koffiebranderijen.

Buitenland inmiddels goed voor 55 procent
Volgens Baravalle is er nog volop ruimte voor overnames. De kas van Lavazza is goed gevuld door de verkoop van het belang van 7 procent in de Amerikaanse fabrikant van koffiesystemen Keurig Green Mountain. Lavazza heeft zijn omzet in 2015 met 8 procent opgevoerd naar €1,4 miljard, waarbij het buitenland inmiddels goed is voor 55 procent van de omzet. De Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk zijn de belangrijkste groeimarkten voor het koffiemerk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels