nieuws

San Miguel kandidaat voor koop Grolsch

Fabrikanten

MADRID – De Spaanse bierbrouwer San Miguel heeft zijn interesse in de overname van de biermerken Grolsch en Peroni bevestigd.

San Miguel kandidaat voor koop Grolsch

Dit gebeurt een dag nadat eenzelfde geluid te horen was uit Japan van de lokale biergigant Asahi. Topman Ramon Ang van Mahou-San Miguel stelde in een persgesprek dat het bedrijf interesse heeft in de twee biermerken die te koop staan vanwege het aantstaande samengaan van SABMiller en AB Inbev. SABMiller is de huidige eigenaar van het Nederlandse en het Italiaanse merk.

Stevige expansie
Mahou-San Miguel, dat een deel van zijn oorsprong heeft in Manilla op de Philipijnen, is de laatste jaren bezig met een stevige expansie, niet alleen met bier maar ook in heel andere branches. Zo werden belagnen gekocht in mijnen, telecommunicatie, olieraffinaderijen en infastructuur. De onderneming is echter nog steeds op jacht naar overnames om verder te groeien.

Marktleiders
San Miguel is met zijn biermerken marktleider op de Spaanse markt. De mogelijke rivaal in de overnamestrijd, Asahi, is dat in Japan. Deze onderneming zoekt internationale uitbreiding in verband met de vergrijzing op de thuismarkt en de toenemende populariteit van wijn.

Andere mogelijke kopers
De Deense bierbrouwer Carlsberg werd in eerste instantie ook genoemd als een mogelijke koper van Grolsch en Peroni. Dit bedrijf heeft echter laten weten geen interesse te hebben. Andere mogelijke kopers komen uit de investeerdershoek. Zo zou de voormalige topman van de Britse drankengigant Diageo, Paul Walsh, samen met investeerder TPG interesse hebben in Grolsch en Peroni, net als de investeringsfondsen KKR en Cinven.

Verkoop mogelijk al in eerste kwartaal
De verkoop van Grolsch en Peroni zou op redelijk korte termijn moeten worden afgerond. De knoop wordt mogelijk al in het eerste kwartaal van dit jaar afgewikkeld. Het verkoopproces ging begin december van start toen duidelijk was dat de overname van SAB Miller door AB Inbev waarschijnlijk door zou gaan. Om problemen met mededinging te voorkomen worden verschillend dochterondernemingen in de verkoop gezet.

Reageer op dit artikel