nieuws

‘Fabrikanten kunnen hun borst natmaken’

Fabrikanten

DEN HAAG – Foodfabrikanten kijken met vrees naar de mogelijke fusie tussen Ahold en Delhaize. ‘De prijzen zullen verder onder druk komen. De leveranciers die afvallen, vallen echt buiten de boot.’

‘Fabrikanten kunnen hun borst natmaken’

Dat zegt directeur Philip den Ouden van brancheclub FNLI in AD. Enkele weken geleden werd bekend dat Ahold en Delhaize met elkaar onderhandelen over een fusie. Vorige week werd duidelijk dat de gesprekken goed verlopen. Het samengaan moet onder meer leiden tot kostenbesparingen. Foodfabrikanten zijn bang dat die voor een deel bij hun vandaan komen. De zogenoemde 2-procentsbrieven rond de overname van C1000 liggen daarbij nog vers in het geheugen.

Direct nieuwe onderhandelingen
Volgens Willem Treep van Willem & Drees kunnen fabrikanten hun borst natmaken. ‘De inkopers van het nieuwe fusiebedrijf zullen direct nieuwe prijsonderhandelingen starten’, laat hij optekenen. Grote fabrikanten kunnen daarbij mogelijk profiteren van uitbreiding richting België, maar kleinere bedrijven hebben daar niets aan. ‘Mkb’ers hebben niet de infrastructuur om ook ineens honderden Delhaize-winkels te beleveren’, aldus Treep.

Verder uitknijpen
De Belgische retailexpert Jorg Snoeck denkt dat vooral huismerkfabrikanten het lastig gaan krijgen. ‘Een supermarktketen kan Coca-Cola niet zomaar uit de schappen weren, maar kan wel overstappen op een andere huismerkproducent. Niet voor niets hebben supers het aandeel huismerkartikelen in hun schappen de afgelopen jaren fors vergroot. De kans dat huismerkproducenten en kleinere leveranciers na een fusie verder worden uitgeknepen, acht ik zeer reëel.’