artikel

Shobr: zeven vragen en twee geluidsfragmenten

Fabrikanten 1116

Shobr gaat van start in Nederland. Het wordt een marktplaats voor foodmerken die rechtstreeks aan de klant gaan leveren. In Denemarken is daar al ervaring mee opgedaan. In Nederland trekt Frank van der Tol de kar. Shobr in zeven vragen en twee geluidsfragmenten.

Shobr: zeven vragen en twee geluidsfragmenten

Op 27 juni houdt Distrifood, samen met Foodmagazine en Twinkle, het congres Food & E-commerce. Shobr-topman Lars Munch Johansen is spreker tijdens dat event. Meer informatie: www.foodenecommerce.nl 

Wat is Shobr?

Shobr bedient twee doelgroepen: de merken en de consument. Een merk kan binnen het Shobr platform een webshop openen. Hij kan ook een Shobr-koopknop zetten op zijn internetpagina. Fabrikanten kunnen er hun volledige aanbod kwijt zonder schapbeperkingen en zonder dat er marge aan de retailer moet worden betaald. Zij krijgen daarbij ook meteen feedback van de consument

Waarom komt een consument bij Shobr?

De consument kan via Shobr met een zoekopdracht al die webshops doorzoeken op relevant assortiment. Voor de klant zijn er service, gratis levering, breed en diep assortiment van merkartikelen, ook niche-assortimenten, en scherpe prijzen. Er komt een minimaal bestelbedrag rond de €25-€30. Bezorgen is gratis én de volgende dag. Shobr streeft om te beginnen naar een one-stop-shop, 3000 sku’s breed, niet te diep. In Denemarken zitten Shobr op 7000 sku’s; dat is voor dat land al heel veel.


Frank van der Tol over de voordelen voor fabrikanten van Shobr:


Wie is Frank van der Tol?

Frank van der Tol heeft een cv op internetgebied. Hij was betrokken bij web-initiatieven van Wehkamp, Plus, Sligro en Hoogvliet. Hij kent daardoor de e-markt.

Frank van der Tol

Is Shobr bedoeld voor de grote A-merken?

Nee. Kleine leveranciers kampen veel meer met frictie. Zij zeggen als ik in mijn
huidige supermarktkanaal, on- en offline, al een plek krijg, is het nooit een volle plek. En dan moet ik maar zien of ik die plek het volgend jaar nog heb. Ook is mijn invloed heel beperkt; hoe kan ik op het schap of in een websuper mijn merk onder de aandacht brengen, mijn tone of voice bepalen?’

Shobr werkt met een datacockpit. Wat is dat?

Naast de eigen omzet, ziet een fabrikant iedere dag waar klanten vandaan komen, wie ze zijn, wat goed en wat minder goed loopt. In wat voor winkelmand ze worden verkocht met welke andere productcategorieën. Op termijn kunnen leveranciers winkelmandinformatie delen met elkaar buiten een bedrijf als GfK om.

Hoe serieus is Shobr eigenlijk?

Shobr is een experiment, zo noemt initiatiefnemer Lars Munch Johansen het nog steeds zelf. Hij ontwikkelde het platform in Denemarken met de DLF, de Deense FNLI. In Denemarken krijgt het platform tractie. De omzet ontwikkelt zich er als in een hockeystick: het is klein, maar veel kosten zijn al genomen en de omzet groeit 20 tot 30 procent per maand.

Kan een supermarkt via Shobr verkopen?

Dat is niet denkbaar. Shobr ontsluit geen supermarkten en ook geen private labels van supermarkten. Het wil een een alternatief bieden voor de frictie tussen merken en retailer.’


Frank van der Tol over waar Shobr staat over vijf jaar:


 

Reageer op dit artikel