artikel

Merk van het Jaar: categoriewinnaars op een rijtje

Fabrikanten 805

UTRECHT – Pampers is uit 89 A-merken door de Nederlandse consument verkozen tot Merk van het Jaar 2017. Red Bull wint de Bijzondere Prestatie-award voor beste Merkkrachtontwikkeling.

Merk van het Jaar: categoriewinnaars op een rijtje

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Merk van het Jaar, geïnitieerd door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in samenwerking met GfK en Distrifood. Pampers wint naast de overallprijs ook nog in de productcategorie Persoonlijke verzorging en schoonmaak. Uit in totaal 50.000 scores, gekwantificeerd en beoordeeld door GfK, scoorde Pampers het hoogst op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de 2e plaats eindigde Calvé, Campina werd 3e. Red Bull won de zogenaamde Bijzondere Prestatie-award. De prijzen werden onlangs uitgereikt tijdens de jaarbijeenkomst van de FNLI in Utrecht.

Hertog Jan

In de categorie Alcoholische dranken is Hertog Jan na 3 jaar weer terug van weggeweest als winnaar. Volgens marketingmanager Joost van de Sande is de prijs vooral een waardering voor de consistente manier waarop Hertog Jan naar buiten treedt. ‘Daarin stralen we de liefde uit voor ons product.’Daarnaast zijn er afgelopen jaar twee vernieuwingen geweest die bierdrinkers waarderen. Allereerst de Bastaard, Hertog Jan’s Radler. ‘Een lastige innovatie, maar doordat ook de vruchtenlimonade wordt gebrouwen, zijn we anders dan andere radlers. Dat pakt goed uit.’ Een tweede innovatie is de Grand Prestige Vatgerijpt ,in de smaken Bourbon, Port, Cognac en Goose Island. Nieuwe, eenmalige bieren die al veel prijzen hebben gewonnen.

Douwe Egberts

Nadat de thee van Pickwick vorig jaar de beste was in de categorie Non-alcoholische dranken (excl. zuivel), is dat dit jaar de koffie van Douwe Egberts. Volgens marketingmanager Floor Hesselmans laat de prijs zien dat vele consumenten D.E. en zijn producten waarderen. ‘D.E. verbindt mensen met elkaar onder het genot van een heerlijke kop koffie. Dat doen we bijvoorbeeld met Burendag, waar we een van de initiatiefnemers van zijn. Dit jaar kwamen zeker een miljoen buren dichter bij
elkaar op Burendag. Met het platform ‘Not your parents’ coffee’ en de verschillende introducties binnen de categorieën ijs- en oploskoffie spreken we de jonge doelgroep aan. Daarnaast hebben we onze inspanningen verricht op kwaliteitskoffie met Aroma Variaties, de lancering van een innovatieve nieuwe verpakking, waarbij het aroma direct na het malen van de verse koffie in de verpakking bewaard blijft. Fijn dat consumenten onze inspanningen opmerken en waarderen!’

Lay’s

Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket heeft Lay’s als winnaar. Head of marketing Snacks Benelux Robin de Bruijn zegt dankbaar en trots te zijn. ‘Dit is een waardering voor alle medewerkers binnen PepsiCo die hebben gewerkt aan het uitdragen van het merk Lay’s.’
De waardering van de consument is volgens De Bruijn te danken aan ‘relevante innovaties die we hebben kunnen doen, doordat we een beter inzicht hebben gekregen in wat consumenten, shoppers en onze retailpartners willen. Dit hebben we bereikt door een grootschalig onderzoek te laten uitvoeren.’ Daarnaast heeft het chipsmerk opnieuw een stap gemaakt in de omzetting van Smiths naar Lay’s, door nog meer producten, als Bugles, Hamka’s en Wokkels, onder te brengen bij de Lay’s-vlag. ‘Vermoedelijk heeft dit ook een rol gespeeld in de waardering van de shoppers.’

Calvé

Calvé wint in de categorie Kruidenierswaren overig en eindigt in de overallscore op een keurige 2e plek. Marketingmanager Marten Zwaving is er blij mee: ‘Dit is een heel mooie erkenning dat we het goed doen en relevant zijn voor onze consumenten.’ Deze waardering is volgens Zwaving te danken aan de aansprekende consistente communicatie, waarbij Calvé met de sauzen vooral tijdens het barbecue- en zomerseizoen aanwezig was op de winkelvloer en in verschillende reclame-uitingen. ‘Daarnaast hebben we drie mooie innovaties gebracht: Calvé Broodje Unox saus, Fish ’n Chips-saus, en heerlijke Belgische mayonaise.’

Campina

De categorie Zuivel, geelvetten en sojaproducten is dit jaar in handen van Campina. Volgens marketingmanager Carien de Bas scoort Campina hoog op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. ‘Campina stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de producten en aan innovaties. Dit jaar zijn we bijvoorbeeld hard gegroeid in eetzuivel, kwark, en yoghurt, onder meer door de introductie van nieuwe varianten, zoals Volle kwark en Milde magere kwark met granola. Campina kwark is ontwikkeld met Olympisch kampioen Epke Zonderland en de chefkok van NOC*NSF. Samen hebben we gekeken naar de smaak en het proteïnegehalte.’  Zonderland vormt samen met Dafne Schippers ook het gezicht in de reclamecampagne. ‘Hiermee laten we zien dat Campina zuivel past in een gezond en sportief leven.’ Volgens De Bas worden daarnaast ook de Boer op de Vloer-actie en de Open dagen bij de Campina-boeren gewaardeerd door de klant.

Hak

Hak wint bij Vers, salades, diepvries en verpakte groenten. Nicole Freid, directeur marketing & innovatie: ‘We hebben een missie om het gemakkelijker te maken voor mensen om meer groenten en peulvruchten te eten. Zeker wat peulvruchten betreft zijn er nog wel barrières, want consumenten weten niet altijd wat zij daar mee kunnen. Afgelopen jaar zijn we daarom, naast de ‘bonen erbij’-campagne, ook met een aantal mooie proposities gekomen om het aantrekkelijk te maken voor de consument om bonen te eten. We hebben naast een uitbreiding van bonenschotels in stazakken een stap gemaakt naar het koelschap, met vegetarische bonenburgers. Deze mooie prijs is het bewijs dat de consument onze missie omarmt. Ik zie dit als een aanmoediging dat we op de goede weg zijn.’

Red Bull

De Bijzondere Prestatie- award die elk jaar een ander thema belicht, ging dit jaar over ontwikkeling in merkkracht. Met de uitreiking van deze award wordt de sterkste groei in merkkracht van het afgelopen jaar gewaardeerd. In de ogen van de consument presteert Red Bull het beste op dit onderdeel. Op de 2e plaats eindigde Nestlé, Pepsi werd 3e. Sales director Floris Habermehl en trading marketing director Stephan van Ee van Red Bull reageren verheugd: ‘We zijn heel blij met deze beloning van consumenten. Het is het resultaat van jarenlang zorgvuldig met je merk omgaan. Red Bull wordt steeds vaker gebruikt als onderdeel van de dagelijkse
actieve levensstijl.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels