artikel

Vooral uit de greep van de machtige foodretail blijven

Fabrikanten 2397

AMSTERDAM – De grenzen tussen horeca en supermarkten mogen dan vervagen, voor veel kleinere leveranciers is de gang van foodservice naar foodretail nog een brug te ver. ‘Verkoop in supermarkten? Ik verkoop een product met een verhaal. En ik wil ook dat mijn product met respect wordt behandeld.’

Vooral uit de greep van de machtige foodretail blijven
Foto: Diederik van der Laan

Peter Goethals is co-founder van Chalo, een bedrijf uit Antwerpen dat Funky Feel Good-producten verkoopt. Chalo heeft naar eigen zeggen de ‘wereldberoemde warme drank’ Indische Chai Latte, in Europa en de VS op de markt gebracht. De Chai Latte (Chai betekent thee in het Indiaas) is inmiddels al in vier smaken in meer dan tien landen verkrijgbaar. ‘Niet slecht voor een bedrijf dat iets meer dan een jaar actief is’, zegt Goethals.

Absoluut niet in de supermarkt

Het gaat hard en dat terwijl Chalo toch zeer selectief is als het gaat om de verkoop. ‘We kiezen voor de independent coffee bars en directe verkoop via internet’, zegt Goethals gedecideerd. Wie het een keer wil proberen, kan voor €9,95 een blik met 25 sachets Chai Latte online kopen. Goethals is resoluut als hem wordt gevraagd of Chalo ook verkoop in supermarkten overweegt. ‘Absoluut niet. Wij verkopen een product met een verhaal en een product dat respect verdient. De supermarkt is niet de plek waar dat het geval is, dus dat is niet aan de orde.’

AMSTERDAM - Horecava 2017 in de Rai. FOTO: DIEDERIK VAN DER LAAN Foto: Diederik van der Laan

Wij komen uit de fruitteelt, zijn vrijheid gewend

Schulp biologische vruchtensappen is de buurman van Chalo op de Horecava. Accountmanager Sander van Leeuwen laat precies dezelfde geluiden als Goethals horen. Schulp verkoopt zijn vruchtensappen uitsluitend via de speciaalzaak en de horeca, en dat blijft ook zo. Ook aan Ekoplaza wordt geleverd, maar als de reguliere supermarkt ter sprake komt, is Van Leeuwen resoluut. Hij spreekt van dwangbuis en afgedwongen exclusiviteit. ‘Wij komen uit de fruitteelt, zijn vrijheid gewend en willen niet afhankelijk worden van de supermarkt.’

Foto: Diederik van der Laan

Foto: Diederik van der Laan

Gruwen van het machtsspel van supermarkten

Food trendwatcher Hans Steenbergen heeft het verhaal op de Horecava deze week al vaak gehoord. ‘Het lijkt wel een soort van mantra voor veel leveranciers. Ze gruwen van het machtsspel dat in hun ogen door de grote foodretail wordt gespeeld. Het beeld dat bestaat is dat van inkoopmanagers die elk 2 jaar van stoel wisselen en leveranciers 5 minuten in de gelegenheid stellen om hun verhaal duidelijk te maken. Of dat beeld nou terecht is of niet, het bestaat en een toenemend aantal leveranciers heeft daar genoeg van. Zij kiezen voor duurzame groei en daar bedoelen ze echt iets anders mee dan supermarkten. Voor hen betekent duurzame groei dat beide partijen er beter van worden. Dat is overigens een opvatting die steeds meer terrein wint.’

Gaat tussen foodservice en supermarkt wordt groter

Steenbergen ziet het gat tussen horeca/foodservice en supermarkt voorlopig niet kleiner worden. Eerder groter. En dat heeft niet met machtsspelletjes of prijssetting te maken, zegt hij. ‘Op deze Horecava zie je heel andere vormen van eten en drinken. Het heeft allemaal niets te maken met zakjes, pakjes en blikjes. En het uitgangspunt is: hoe kan ik van iets gewoons iets bijzonders maken? Voorbeeld: Pieperbier. Van een bulkproduct als aardappels een bijzonder biertje brouwen. Supermarkten redeneren altijd precies andersom: hoe kan ik van iets bijzonders een bulkproduct maken.’

Eén flesje met meer marge dan een krat pils

Bij Bier & Co is geen sprake van een negatieve houding jegens supermarkten. Het bedrijf heeft meer dan duizend verschillende speciaalbiertjes in het assortiment en wordt omarmd door retailers. Niet zo vreemd, zegt Steef den Hertog, bij Bier & Co verantwoordelijk voor het retailkanaal. ‘Op één flesje speciaalbier zit tegenwoordig net zoveel marge als op een krat pils.’ Speciaalbiertjes hebben de wind in de rug. ‘Consumenten willen meer kwaliteit en meer echtheid’, doceert Den Hertog. We gaan bij bier van gieten naar genieten.’

AMSTERDAM - Horecava 2017 in de Rai. FOTO: DIEDERIK VAN DER LAAN

Foto: Diederik van der Laan

Supermarkt jaagt kroegomzet aan

Supermarkten hebben dat in de gaten en dus wordt er in de winkels steeds meer ruimte vrijgemaakt voor speciaalbier. Die wijziging loont. ‘De groei van het segment bedraagt jaarlijks zo’n 20 procent, aldus Den Hertog, die verwacht dat speciaalbiertjes in geld een kwart van de omzet kunnen uitmaken. Hij wijst op nog een ander aspect van speciaalbiertjes. ‘Toen wij 2 jaar geleden begonnen met grootschalige verkoop aan supermarkten, hadden we best enige schrik. Meestal is de horeca niet zo gelukkig met zo’n stap. Ditmaal is dat anders. Er zijn nu mensen die in de kroeg een speciaalbiertje kiezen dat ze uit de supermarkt kennen. De bestuiving werkt nu dus andersom.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels