nieuws

IRI: A-merk groeit harder dan huismerk

Events

ZALTBOMMEL – De A-merken groeien weer harder dan private label. De omzet van de Merken Top 100 stijgt met 1,3 procent, terwijl private label stijgt met een schamele 0,3 procent. Voor het eerst zijn de omzetten bij Aldi en Lidl ook meegenomen in de ranglijst.

IRI: A-merk groeit harder dan huismerk

De afgelopen jaren daalde de innovatiekracht van de A-merken en kozen ketens sneller voor private label. Maar de mega-inhaalslag die private label heeft gemaakt, is over zijn hoogtepunt heen. IRI ziet een kentering en vindt het bijzonder dat de A-merken weer in de lift zitten, omdat zelfs in 2015 C1000, een goede promotieverkoper van A-merken, verdween uit het supermarktlandschap. Het aandeel van de Top 100 A-merken in de totale supermarktomzet wordt door IRI becijferd op 23,2 procent. De omzet van de Top 100 A-merken groeit met 1,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor, waar private label (overall) een groei van 0,3 procent laat zien.

De crisis is voorbij
2015 toont aan dat er weer wat verandert ten gunste van de A-merken.‘De crisis is voorbij en er wordt weer geïnvesteerd in R&D-afdelingen’, analyseert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. Zij is een van de sprekers tijdens het komende Nationale Private Label Congres op 8 maart. ‘Innovatie is een belangrijke drijver van groei blijkt uit deze editie van de Merken Top 100. Dat is te zien bij bijvoorbeeld Andrélon, Zonnatura, Lucky Strike en Quaker.’

Top tien Merken Top 100 2015

Top tien Merken Top 100 2015

Geen totale en definitieve ommekeer
Toch is het volgens IRI ook niet zo dat de voorzichtige terugkeer van A-merken een totale en definitieve ommekeer betekent. ‘Het shoppergedrag is de afgelopen jaren wel drastisch veranderd. De consument is  opgevoed met aanbiedingen en promoties en koopt bij diverse kanalen in. Die gewoontes gaan er niet zomaar weer uit’, stelt Van Beekveld.

Aldi en Lidl voor het eerst meegenomen
Voor het eerst zijn Aldi en Lidl meegenomen in de jongste editie van de Merken Top 100. Het komt vooral door de ontwikkelingen bij Aldi, waar de A-merken het afgelopen jaar een omzetgroei lieten zien van circa 15 procent. Om een eerlijke vergelijking te verkrijgen (zie bijgaande tabellen) zijn daarom de omzetcijfers van de A-merken bij de discounters óók in de cijfers van 2014 (MAT40) opgenomen.

Lees het complete verhaal en bekijk de volledige ranglijst in Foodmagazine van februari 2016 (abonnees) >>>

Bezoek het Nationale Private Label Congres op 8 maart >>>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels