artikel

Winnaar Gouden Wheel en categorie ijs: Magnum Pint

Events 564

Unilever wint de Wheel of Retail in de categorie IJs met Magnum Pint. Het belang van deze introductie is echter zo groot – de basis voor een grote groei in dit segment – dat de retail ook de Gouden Wheel aan Unilever toekent.

‘Niet alleen winnen we de Gouden Wheel of Retail, maar ook zijn we zeer trots op het feit dat vier van de zes nominaties in ijs van ons zijn: naast Magnum Pint ook Ben & Jerry’s Topped Salted Caramel, Hertog IJs Salon Bosbessen Cheesecake en Ola Hollandse Raket’, stelt marketingmanager icecream Nederland Sebastien Deneux. ‘In de Intro Top 20 bezetten we met ijs ook al vijf posities. Het gaat dus erg goed met de introducties in ijs. Dat is voor ons dan ook een erg belangrijke categorie, waar we veel potentie in zien. In onze visie is ijs de groeimotor van de diepvriesstraat. Het is dan ook al een paar jaar voor ons een prioriteit om groei in ijs te realiseren. Daarvoor hebben we prachtige merken waarin we veel investeren. Excitement is belangrijk. Het is een zeer dynamische markt, met veel trends, en daarin is innovatie een bijzonder krachtig instrument, wellicht meer dan in andere diepvriessegmenten.’

Grote beker

Magnum Pint is een grote beker met 440 ml fluweelzacht vanille-ijs met stukken chocolade, geheel omhuld met een krakende laag chocolade. Om te genieten van klassieke Magnum in een luxe Pint op de bank, het hele jaar door. Maar het is niet de eerste keer dat Magnum niet op een stokje zit. Deneux: ‘Wij hebben 5 jaar geleden al geprobeerd een Magnum Pint te introduceren, maar dat is niet gelukt. De nieuwe Magnum Pint is veel beter, met een andere receptuur, een andere beker en een heel andere communicatie. We geloven dat deze Magnum Pint op de lange termijn een sterk groeiplatform is voor de categorie. Dit is veel meer Magnum, met de krakende chocolade waar je eerst doorheen moet breken en de enorm grote chunks chocolade in het ijs. Ook de goede samenwerking met de retail maakt hierin een groot verschil. Zij hebben zeer snel gereageerd op onze introducties. Hierdoor hebben we binnen een jaar al een penetratie van 5,3 procent weten te halen.’

Heel nieuw segment binnen ijs

Magnum Pint is geïntroduceerd in week 13 in de drie grote varianten: Classic, Almond en White. In week 40 zijn daar Praliné en Dark Chocolate Raspberry aan toegevoegd. ‘In de toelichting van de retail bij de uitreiking van de Wheel klonk ook door dat we momenteel binnen ijs een heel nieuw segment bouwen dat voor de consument heel relevant is. De bekers zijn gericht op een ander consumptiemoment dan de Magnum op een stick en daardoor jaarrond relevant. We geloven in moonshot-denken. We investeren bovenproportioneel in die segmenten waarvan wij denken dat het een groot succes wordt. Al begin 2017 hebben we de retail verteld dat Magnum Pint onze moonshot is. De premium pints, dus ook die van Ben & Jerry, krijgen bij ons bovenmatig veel aandacht in marketing. Dit jaar zullen we een nieuwe variant toevoegen en later zullen daar verdere aanvullingen op volgen. Dit is pas het begin.’

Reageer op dit artikel