artikel

SvhJ: Deen piekt op zomeravond

Events 1498

AMSTERDAM – De vestiging van Deen aan de Rijnstraat in Amsterdam zit dan wel in een hippe buurt van de grootste stad van Nederland, maar heeft toch een beetje een dorps karakter. ‘Wij kennen de meeste klanten gewoon bij naam. De gemiddelde besteding ligt hier wat lager, maar klanten komen wel vaak. Tot wel drie keer per dag.’

SvhJ: Deen piekt op zomeravond

Op mooie zomeravonden is het soms een gekkenhuis bij de beste supermarkt van Noord-Holland. ‘Dan komt de hele buurt binnen om hier wijn, tapas en stokbrood of vlees met een wegwerpbarbecue te kopen. Hier om de hoek zit een groot park, waar mensen dan gaan zitten’, vertellen assistent-bedrijfsleiders Eelke van Meulen en Michael Koorn van de winkel. Voor deze klanten heeft de winkel een speciaal meubel waar bier, wijn en hapjes koud staan. De dagelijkse piek bij de winkel van Deen ligt tussen 16.00 en 20.00 uur, maar op de zomeravonden verschuift dat nog iets verder. ‘Het is dan tussen negen en tien uur ’s avonds vaak drukker dan in de uren daarvoor bij elkaar’, zeggen de twee Deen-mannen.

Voorraad voor kleine keukens

Bedrijfsleider Klaas Kessler, onder wiens leiding het traject tot provinciekampioen met succes is afgelegd, is tijdens het bezoek van Distrifood met vakantie. Het park om de hoek bij de supermarkt is zo populair omdat de buurt vol staat met relatief kleine flats. Dat is ook de reden waarom klanten heel vaak bij de Deen komen. ‘Mensen hebben kleine keukens, waar geen plek is voor bijvoorbeeld een grote koelkast. Grootverpakkingen werken hier dan ook niet zo goed. Daar houden we ook rekening mee. Als Deen bijvoorbeeld vier tweeliterflessen cola in de aanbieding heeft, dan vragen wij of we ze ook per stuk mogen verkopen. Klanten hebben geen ruimte om veel voorraad op te slaan. Het hoofdkantoor werkt daar eigenlijk altijd aan mee.’

Avocado’s vliegen uit schap

De winkel wordt door Deen vanwege het klantenbestand volop gebruikt als testgebied. ‘Voor nieuwe producten, zoals veganistische melk bijvoorbeeld. Als dat hier in de winkel een succes is, dan wordt het breder uitgerold over meer winkels.’ Sommige assortimentsgroepen doen het bij de winkel van Deen ook erg goed. Zo wordt er heel veel agf verkocht, waarbij vooral ook avocado’s het schap uit vliegen en doen de bekende verse maaltijden van Deen het erg goed bij de supermarkt aan de Rijnstraat. Een uitdaging voor de winkel is het vinden van voldoende personeel. ‘Er is hier in de buurt veel concurrentie van bijvoorbeeld callcenters. Of jongeren geven er de voorkeur aan om op een brommertje te rijden voor Deliveroo. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat als je nieuwe mensen binnenhebt, ze ook blijven. De onderlinge sfeer is dan ook heel belangrijk. Dat lukt goed. Sommigen blijven zelfs als ze afgestudeerd zijn nog een jaar hangen, alvorens ze in hun eigen beroep aan het werk gaan.’ Omdat klanten relatief veel in de winkel komen, zijn ze ook erg betrokken bij de verkiezingen. ‘Na iedere ronde wilde iedereen weten hoe het gegaan was. Dat is natuurlijk erg leuk. Dat geldt ook voor het hoofdkantoor en de andere winkels. Heel Deen leeft met ons mee.’

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Distrifood van 3 maart 2018.  

Foto's

Reageer op dit artikel