artikel

Alle Supermarkt van het Jaar-finalisten over 2018

Events 6595

DOETINCHEM – Vijftien winkels hebben zich geplaatst voor de finale van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing. Nu de finaleronde van start is gegaan, heeft Distrifood aan de ondernemers en bedrijfsleiders van de beste Nederlandse supermarkten gevraagd hun licht te laten schijnen op de eigen winkel, de branche en de toekomst.

Alle Supermarkt van het Jaar-finalisten over 2018

Waarom hoort uw winkel volgens u bij de beste supermarkten van Nederland?

WIEBE ZIJLSTRA, ONDERNEMER JUMBO JOURE: ‘Onze winkel heeft een zeer sterke regionale functie en heeft veel ambacht in huis. Onze eigen ambachtelijke bakkerij is één van de speerpunten van onze winkel. 75 procent van de omzet van onze brood/banket afdeling produceren wij zelf. Daarnaast hebben we onze eigen ambachtelijke slagerij, waar wij ontzettend veel producten zelf maken. Ookk voor onze vleeswarenafdeling produceren wij het volledige grill-concept. Daarnaast hebben wij een ruime winkel met een groot assortiment, brede gangpaden een goede parkeergelegenheid, is de winkel netjes en sfeervol en bovenal staat er een fantastische ploeg mensen die voor elkaar door het vuur gaan en een echte winnaarsmentaliteit hebben en de klant centraal stellen.’

BERND KORNER, ONDERNEMER PLUS DOMMELEN: ‘Omdat we, naast de geweldige Plus-formule, alle mogelijkheden hebben én gebruiken om lokaal écht te ondernemen. We zijn 100% Plus en toch is er geen Plus als de onze, omdat we er nog 10 procent zelf aan toe voegen: 110 procent dus.’

TON HENST, ONDERNEMER PLUS BEST: ‘We hebben de meest enthousiaste en trotse medewerkers van heel ons land. Zij maken het verschil.’

DANIELLE OOSTERHOF, ONDERNEMER AH PATERSWOLDE: ‘In de afgelopen jaren hebben wij, maar ook de organisatie, veel geïnvesteerd in het completer, mooier,  beter en warmer maken van de winkel. Nou kun je niet alleen met het toevoegen van wat hout in je winkel deze missie laten slagen. Het is een combinatie waarin wij vanuit AH steeds beter gefaciliteerd worden en ook snelheid waarmee innovaties worden doorgevoerd in de winkel is sterk vergroot. Het verschil kunnen wij lokaal juist maken door iedere dag weer met de klant bezig te zijn. Luisteren naar alle signalen die ze afgeven en dit bespreekbaar maken binnen de teams hoe dit te verbeteren. Wij streven iedere dag naar een perfecte winkel voor onze klant.’

RICK WILLEMS, BEDRIJFSLEIDER PLUS BENDERS, VENLO: ‘Door de beleving en de passie die onze mensen al ruim twintig jaar in de winkel leggen ontstaat er een bepaalde ‘standaard’ als norm om de basis van de winkel elke dag op orde te hebben en goed in te vullen. Tevens de toevoegingen in het assortiment van niet alleen lokale producten, maar ook producten onder eigen label geven de winkel een hoog ‘lekkergehalte’. Maar bovenal de vele activiteiten die we als Plus Benders samen met gemeente, wijk en verenigingsleven organiseren maken ons anders dan onze concurrenten.’

PAUL DUIJNSTEE, BEDRIJFSLEIDER JUMBO GOES: ‘Jumbo Goes houdt consequent vast aan de visie van de winkel. Namelijk; elke dag een unieke winkelbeleving en de klant staat centraal. Belangrijk uitgangspunt daarbij zijn de 7 zekerheden.’

MICHAEL KLAASSEN, BEDRIJFSLEIDER JUMBO VEGHEL: ‘Wij stellen de klant bij ons in de Foodmarkt echt op 1, winkel is bij ons een beleving, de klant komt shoppen in plaats van boodschappen doen.’

THEO QUAEDVLIEG, ONDERNEMER PLUS BRUNSSUM: ‘Onze winkel hoort bij de beste tien supermarkten omdat wij op het gebied van lokaal ondernemerschap uitblinken en wij op het gebied van medewerkers het onderscheid maken plus iedere dag de gewone dingen goed doen.’

NICO DE WITT, ONDERNEMER PLUS BEEK: ‘Omdat wij een geweldige winkel hebben met een geweldig team met een meer dan breed assortiment, zo goed mogelijk afgestemd op onze consument. Onze winkel is gevestigd in een dorp met 3400 inwoners. Veel klanten komen uit overige dorpen en de stad.  Al jaren voeren we een regionale functie uit en om die te kunnen behouden blijven wij ons uiterste doen voor onze consument. Wij hebben de Groenste supermarkt van Nederland, waarbij de elektriciteit volledig door middel van natuurlijke bronnen wordt opgewekt. ‘s Zomers draait de winkel op volledige zonne-energie en in de winter wordt deze aangevuld met windenergie. Daarbij wordt de winkel volledig verwarmd met de restwarmte van de koelinstallaties. Het gehele dak van de winkel (2100 vierkante meter) is bedekt zonnepanelen.’

Nico de Witt, ondernemer van Plus Beek

CHRISTIAAN VELTROP, ONDERNEMER JUMBO BERGSCHENHOEK: ‘Wij doen voor de eerste keer mee en zijn gewoon de beste van Zuid-Holland. 9 maart bestaat de winkel 2 jaar. Dan op 10 maart in de finale staan is al de beste prestatie. Dat wij bij de beste horen komt gewoonweg door het personeel en de gastvrijheid in onze winkel. Gemoedelijkheid en de allerbeste service maken hier het verschil.’

JOOST DEN BLANKEN, ONDERNEMER JUMBO BAARN: ‘Moeilijke vraag om zo voor je eigen winkel te beantwoorden. Al decennia staan wij, als familiebedrijf, voor kwaliteit. Kwaliteit op het gebied van dienstverlening, producten en personeel. Daar blijven we elke dag in investeren. Daarnaast hebben we passie voor onze klanten en het mooie is dat dit wederzijds is. Hierdoor ontstaat een wisselwerking waardoor in de winkel een fijne sfeer is. We maken autonoom een sterke groei door, maar onze focus blijft dat de consument ons ervaart als een gezellige winkel.’

RENE ALFRING, ONDERNEMER PLUS HARDENBERG: ‘Dat komt met name door onze medewerkers. Zij maken het verschil tussen een supermarkt en een provinciewinnaar. Dat komt omdat ze werken met passie, inzet en discipline. Zowel voor de klanten als voor elkaar. En dat zie je terug in onze winkel. Daarnaast kunnen we ons onderscheiden door onze eigenheid. Bij Plus heb je als ondernemer echt de mogelijkheid om te ondernemen. En die ruimte neem ik graag.’

KLAAS KESSLER, BEDRIJFSLEIDER DEEN AMSTERDAM: ‘Onze winkel hoort bij de beste supermarkten van Nederland omdat wij met onze medewerkers echt een band hebben kunnen scheppen met de buurt. Wij onderscheiden ons op het gebied van klantvriendelijkheid in een winkel in grootstedelijk gebied. Dit wordt ten zeerste gewaardeerd door onze klanten. Daarnaast is de ruimtelijke opzetting ook absoluut van belang. Natuurlijk hebben wij geen 2500 m2 tot onze beschikking maar we maken bewuste keuzes in assortiment om de winkel wel ruim te houden.’

PIETER BIJLSMA, ONDERNEMER AH GORREDIJK: ‘De combinatie van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en bloemenshop die zeven dagen in de week open zijn met voor alle winkels dezelfde openingstijden. De sfeer, beleving, gezelligheid en gastvrijheid. De bijzondere versafdelingen met veel vakkennis met jonge en ervaren medewerkers die met veel passie iedere dag de klanten weer verrassen. Ook proberen we ons op Facebook te onderscheiden. De focus ligt in onze winkel op het verrassen van onze gasten (klanten), ze blij maken. Dit doen we op verschillende manieren. Zo is er is altijd wat te proeven. We hebben een mooie ruime koffiehoek/speelhoek met diverse soorten gratis koffie en limonade die ook een functie heeft als ontmoetingsplek binnen Gorredijk. We faciliteren kookworkshops, muziekbandjes en koren. Er is steeds wisselende sfeerdecoratie in de winkel. Medewerkers staan op 1:  leiden, opleiden en begeleiden. Hiervoor hebben we een externe coach ingehuurd die hen hierin ondersteund. We hebben een gekoelde bezorgservice. Klanten kunnen gratis gebruik maken van de koelauto bij bijvoorbeeld een familiefeest of barbecue. Lokale betrokkenheid: We zijn via sponsoring betrokken bij het verenigingsleven in Gorredijk en omstreken. We zijn een schone winkel, door middel van het plaatsen van afvalbakken op de looproute van de school naar de winkel, we hebben tevens een inzamelmogelijkheid voor plastic flesjes en blikjes, maar ook voor kauwgom. Er zijn doekjes beschikbaar voor het reinigen van het handvat van de winkelwagen. We hebben veel streekproducten in het assortiment. Klanten kunnen bij ons zelf hun kerstpakket samenstellen (dus specifiek toegespitst op  hun eigen bedrijf). Daar maken we in de decembermaand honderden pakketten van. Wat we ook doen, we doen het samen. Door samenwerken kom je verder en boek je betere resultaten.  Onze slogan intern is: Samen beter! Onze winkel is zeven dagen per week open. Iedere dag ziet de winkel er top uit. Ook op zondag worden wij volledig beleverd, en is er leiding en volop bezetting op de versafdelingen. Daar maken wij ook het verschil.’

JOS TENNEKES, BEDRIJFSLEIDER AH ZEEWOLDE: ‘Wij zijn de beste omdat wij alle ingrediënten in huis hebben om onze missie en visie, iedere dag weer beter weg te zetten. Onze AH-formule, uitgevoerd en aangevuld door en met de passie van onze medewerkers. Vraag het de buurt!’

Wat moet er volgens u beter in uw winkel in 2018?

WIEBE ZIJLSTRA, ONDERNEMER JUMBO JOURE: ‘We zitten dan wel bij de finalisten maar er is altijd ruimte voor verbetering. Klantgerichtheid staat bij ons hoog in het vaandel (afgelopen jaar wonnen we de warme douche bij het programma radar in verband met een super klantvriendelijke actie) maar het kan altijd beter. Daar trainen we onze mensen ook een aantal keren per jaar op. Door middel van rollenspellen met een professionele trainer en een e-learning programma.’

BERND KORNER, ONDERNEMER PLUS DOMMELEN: ‘Door de zeer positieve omzetgroei begint onze winkel op een paar punten wel pijn te doen. We willen ruimte maken voor de klant, vooral in het KW-gedeelte. Stevige assortimentskeuzes is daarbij één van de speerpunten.’

TON HENST, ONDERNEMER PLUS BEST: ‘We zullen ons best moeten doen om de nieuwe concepten die we hebben geïntroduceerd in de winkel goed te borgen en volledig bij de klant tussen de oren te krijgen.’

Het team van Plus Ton Henst in Best

DANIELLE OOSTERHOF, ONDERNEMER AH PATERSWOLDE: ‘Goede vraag, eigenlijk zijn we altijd op zoek naar wat beter kan. Het gaat dan zoals altijd om de details. Doordat de basis steeds hoger komt te liggen bij ons en in de branche, zal het personeel nog meer een verbindende factor worden. Hier zullen wij ons dan ook nog meer op gaan focussen.’

RICK WILLEMS, BEDRIJFSLEIDER PLUS BENDERS, VENLO: ‘Het verder vooruitkijken en anticiperen op de toekomst waardoor er meer rust komt in het voorbereiden van activiteiten en de daaraan verbonden commerciële vertalingen op de winkelvloer.’

PAUL DUIJNSTEE, BEDRIJFSLEIDER JUMBO GOES: ‘We zijn heel tevreden over onze winkel, net als onze klanten. Wel gaan we in 2018 de emballage-apparaten een beter plek geven, zodat de klant niet eerst de hele winkel door hoeft.’

MICHAEL KLAASSEN, BEDRIJFSLEIDER JUMBO VEGHEL: ‘Wij blijven ook in 2018 continu investeren in gastvrijheid en productkennis, onze mensen worden intern en extern door onder anderen leveranciers getraind, dat doen zij op uitnodiging van ons. Dit alles om ook in 2018 klantverwachtingen te overtreffen!’

THEO QUAEDVLIEG, ONDERNEMER PLUS BRUNSSUM: ‘Beter letten op de kleine dingen, bijvoorbeeld dat de handdoekautomaat bij de sinaasappelpers vol is.’

NICO DE WITT, ONDERNEMER PLUS BEEK: ‘Meer klantgericht werken met de kassagroep. De caissières zullen een cursus klantvriendelijkheid krijgen (net ietsje meer dan ze al doen). Achter de kassa’s een uitrustbankje voor de mindervalide consument. Bomen planten op de parkeerplaats zodat deze er wat sfeervoller en groener uit zal zien.’

CHRISTIAAN VELTROP, ONDERNEMER JUMBO BERGSCHENHOEK: ’Er zal meer aandacht aan de medewerkers gegeven moeten worden, als er meer rust is in de organisatie. Gezien de hoge omzet-index blijft dit wel eens achter, hier liggen dan ook mooie kansen.’

JOOST DEN BLANKEN, ONDERNEMER JUMBO BAARN: ‘In 2018 ligt onze focus op de buitenzijde. Ons eigen parkeerterrein gaan we opknappen, zodat auto’s makkelijker kunnen parkeren en dat is nodig gezien onze groei. Daarnaast wordt ook de winkelstraat begin volgend jaar opgeknapt en vindt er een herinrichting plaats van het gemeenschappelijke parkeerterrein. Dit allemaal in zeer goed overleg met gemeente Baarn.’

RENE ALFRING, ONDERNEMER PLUS HARDENBERG: ‘Dat is een moeilijke vraag. Van mijn medewerkers kan ik niets meer vragen dan wat ze nu al doen en dat is elkaar continu uitdagen om de lat elke dag hoger te leggen. Wat nu verbeterd kan worden is de productbeschikbaarheid voor de consument. Hiervoor heb ik de leveranciers keihard nodig. De levergraad moet echt beter worden.’

Het team van Plus Alfring in Hardenberg

KLAAS KESSLER, BEDRIJFSLEIDER DEEN AMSTERDAM: ‘Het aantrekkelijk gevonden worden door jongeren. In de stad heeft het werken in een supermarkt soms een negatieve bijklank. Het is in Amsterdam moeilijk om mensen te vinden voor bijbanen. Wel is het zo dat als we mensen eenmaal binnen hebben, ze bijna nooit meer willen vertrekken.’

PIETER BIJLSMA, ONDERNEMER AH GORREDIJK: ‘Vooruitgang zit in continue kleine veranderingen. Juist door continue feedback en evaluatie op dagelijkse activiteiten te geven kom je tot verbeteringen. Leren door te proberen, en leren van je fouten. Het gaat niet alleen maar om grote veranderingen. Het onlinegebeuren moet verder worden uitgebreid.’

JOS TENNEKES, BEDRIJFSLEIDER AH ZEEWOLDE: –

Wat zou u in 2018 graag veranderd willen zien in de supermarktbranche?

WIEBE ZIJLSTRA, ONDERNEMER JUMBO JOURE: ‘Nog meer Jumbo’s zodat de klant nog goedkoper uit is haha!  Zou het zo snel niet weten wat er echt veranderd moet worden.’

BERND KORNER, ONDERNEMER PLUS DOMMELEN: ‘Stoppen met het elkaar niet gunnen van het verlies: steeds meer producten met minmarge, steeds meer aanbiedingen voor idiote prijzen. Natuurlijk is omzet de drijfveer en zeker als voormalig C1000-man sta ik voor omzet jagen, maar de totale markt doet soms wel heel rare dingen.’

TON HENST, ONDERNEMER PLUS BEST: ‘Ik zou graag zien dat de formules niet meer allemaal achter elkaar aan rennen en dat we meer innovatief bezig zijn. Er moet meer lef komen om te komen met nieuwe initiatieven en niet nog meer van hetzelfde omdat we dat allemaal doen.’

DANIELLE OOSTERHOF, ONDERNEMER AH PATERSWOLDE: ‘Een betere samenwerking tussen organisaties en franchisers. Ook het laten vervallen van de zondagstoeslag en deze teruggeven in een standaard hoger loon. Die toeslag past toch echt niet meer bij deze tijd, daardoor komt in veel winkels de kwaliteit op zondag onder druk te staan doordat men kiest voor teveel jongeren en daarmee een lagere loonsom.’

RICK WILLEMS, BEDRIJFSLEIDER PLUS BENDERS, VENLO: ‘Dat we als zelfstandige ondernemers gezamenlijk een statement afgeven dat er in  onze branche wel degelijk bedrijven zijn die vaste contracten geven aan zowel hulpkrachten, parttime en fulltime medewerkers. Dat we de consument niet alleen naar onze winkel trekken met lage prijzen maar dat het gaat om eerlijke prijzen, mooie en goede producten en waar ruimte is voor innovatie op de winkelvloer en op het schap. Dat fabrikanten investeren om consumenten kennis te laten maken met hun nieuwe producten door middel van demo’s op de winkelvloer. Iets wat in het verleden veel meer gedaan werd.’

PAUL DUIJNSTEE, BEDRIJFSLEIDER JUMBO GOES: ‘Het zou voor onze klant fijn zijn als de openingstijden vrijgegeven worden. De behoefte van veel klanten sluit niet meer aan bij de beperkingen die op zondag opgelegd worden.’

Feest bij Jumbo Goes na het behalen van de finale

MICHAEL KLAASSEN, BEDRIJFSLEIDER JUMBO VEGHEL: ‘Meer ambacht terug in de supermarkten zodat klanten nog meer voorzien kunnen worden van een persoonlijk advies.’

THEO QUAEDVLIEG, ONDERNEMER PLUS BRUNSSUM: ‘Niets meer onder inkoopprijs verkopen.’

NICO DE WITT, ONDERNEMER PLUS BEEK: ‘Als zelfstandig ondernemer nog meer vrijheid kunnen hebben zodat we beter en specifieker kunnen inspelen op de wensen en behoeften van de consument met onze eigen creatieve ideeën.’

CHRISTIAAN VELTROP, ONDERNEMER JUMBO BERGSCHENHOEK: ‘Meer richten op kwaliteit in plaats van alleen maar de P van prijs.’

JOOST DEN BLANKEN, ONDERNEMER JUMBO BAARN: ‘We zijn de goede weg ingeslagen. Alle formules zetten in op innovatie en kwaliteit. Dit moeten we voortzetten. Daarnaast zal duurzaamheid verder doorgevoerd kunnen worden.’

RENE ALFRING, ONDERNEMER PLUS HARDENBERG: –

KLAAS KESSLER, BEDRIJFSLEIDER DEEN AMSTERDAM: ‘Door alle verschillende logo`s op het gebied van Fairtrade, glutenvrij, vegan, bio et cetera zien consumenten door de bomen het bos niet meer. Betere, misschien verplichte, regulering hiervan kan zorgen voor een transparantere informatiestroom richting de consument. Daarnaast zouden we ons met z’n allen nog meer hard moeten maken voor minder voedselverspilling in de supermarkt. Denk aan lokale donatie, voedselbank, en nog meer bewustzijn creëren om verspilling te voorkomen.’

PIETER BIJLSMA, ONDERNEMER AH GORREDIJK: ‘Een zelfscan voor producten zodat je de productinformatie op het scherm krijgt en je daarnaast een menusuggestie kunt krijgen met de desbetreffende calorieën. In deze tijd is gezondheid,  gemak en snelheid toch een item waar we op in kunnen spelen.’

JOS TENNEKES, BEDRIJFSLEIDER AH ZEEWOLDE: –

AH Zeewolde is provinciewinnaar Flevoland

Gaat u in 2018 nog iets veranderen/ombouwen aan uw winkel?

WIEBE ZIJLSTRA, ONDERNEMER JUMBO JOURE: ‘We zijn voornemens om onze agf-afdeling te upgraden in 2018. Onze winkel is zes jaar geleden Jumbo geworden en we hebben in de loop van de tijd al weer heel wat afdelingen aangepast. Alleen de agf-meubels zijn inmiddels wel weer aan vervanging toe.’

BERND KORNER, ONDERNEMER PLUS DOMMELEN: ‘Nog meer focus op ‘goed eten op z’n Dommels’, dus vanuit onze eigen keuken, de agf-afdeling (Beste Plus-afdeling) en slagerij (Beste slagerij) de moeilijke vraag ‘wat eten we vandaag’ beantwoorden. Zonder moeilijke recepten en onbekende ingrediënten, maar passend bij onze klanten. Ook volop aan de slag met beleving door kookworkshops, (wijn)proeverijen enzovoort, maar wel weer op zijn Dommels: bijvoorbeeld sushi is één keer wel lekker, maar past niet echt bij ons marktgebied.’

TON HENST, ONDERNEMER PLUS BEST: ‘Onze winkel is juist volledig vernieuwd. We gaan zorgen dat we onze organisatie stabieler gaan maken.’

DANIELLE OOSTERHOF, ONDERNEMER AH PATERSWOLDE: ‘Onze winkelcentrum is in 2014 compleet vergroot en gerenoveerd en ook de supermarkt is toen compleet nieuw gebouwd, er zullen daardoor geen grote veranderingen plaats vinden. Binnen de winkel en assortimentsgroepen zullen we wel op zoek gaan naar meer beleving. Zo hebben we deze week diepgevroren schepvis toegevoegd, begin volgend jaar bouwen we een smaakmakersplein op de agf-afdeling en binnen enkele houdbaargroepen plaatsen we hotspots, zo kun je denken aan zelf hagelslag of verse nootjes tappen. Ook zullen we verder gaan investeren in het zelfscanplein met nieuwe innovaties.’

RICK WILLEMS, BEDRIJFSLEIDER PLUS BENDERS, VENLO: ‘Intern in onze organisatie: Na ruim veertien jaar als bedrijfsleider en in totaal twintig jaar bij Plus Benders in Venlo mee gedraaid te hebben ga ik in februari volgend jaar de overstap maken naar Plus Benders Blerick en gaat de huidige bedrijfsleider aldaar, Edwin Freij, de overstap maken naar Plus Benders in Venlo. Naast de plannen die Plus landelijk heeft voor 2018 zullen we zelf niet veel gaan ombouwen maar gaan we langzaamaan wel denken aan een verbouwing naar Briljant 2.0.’

PAUL DUIJNSTEE, BEDRIJFSLEIDER JUMBO GOES: ‘In 2018 gaan we het Pick Up Point verplaatsen naar een naastgelegen pand, waardoor de wachttijd voor de klant korter wordt. Ook creëren we hierdoor wat meer rust in de huidige winkel.’

MICHAEL KLAASSEN, BEDRIJFSLEIDER JUMBO VEGHEL: ‘Naar verwachting gaan wij onze keukens verder doorontwikkelen op het gebied van gezond, gemakkelijk en lekker. In 2018 komen er nieuwe Foodmarkten bij, hier kunnen wij op het gebied van innoveren van mee profiteren.’

THEO QUAEDVLIEG, ONDERNEMER PLUS BRUNSSUM: ‘Meer blurring toevoegen.’

Ondernemer Theo Quaedvlieg omringd door zijn medewerkers

NICO DE WITT, ONDERNEMER PLUS BEEK: ‘Wij gaan een overkapping op het dakterras maken zodat ons team ‘s zomers in de pauze ook kan genieten van de schaduw. De koffiehoek voor de consument willen we graag wat sfeervoller maken met een verlaagd open houten profielplafond. Ook willen klanten nog iets meer kunnen aanbieden met de verkoop van warme broodjes zoals saucijzenbroodje of kaasbroodjes.’

CHRISTIAAN VELTROP, ONDERNEMER JUMBO BERGSCHENHOEK: ‘Nog geen plannen.’

JOOST DEN BLANKEN, ONDERNEMER JUMBO BAARN: ‘Zoals gezegd aan de buitenzijde. In de winkel zelf zullen wij onze DKW afdeling optimaliseren, maar eigenlijk is dit een continue proces om aan de behoefte van onze klant te voldoen.’

RENE ALFRING, ONDERNEMER PLUS HARDENBERG: ‘Er staat nog niet iets concreets op de planning. Wel zouden we heel graag ruimte willen toevoegen aan onze ingangspartij en rond de kassa’s. Wellicht kunnen we daar volgend jaar invulling aan gaan geven.’

KLAAS KESSLER, BEDRIJFSLEIDER DEEN AMSTERDAM: ‘Onze winkel is vierenhalf jaar geleden geopend. Het is tijd om ook onze sociale ruimtes weer eens aan te pakken. Vergeet niet dat een medewerker per reguliere werkdag een uur gebruik maakt van deze ruimtes.’

PIETER BIJLSMA, ONDERNEMER AH GORREDIJK: ‘We hebben op dit ogenblik een totaalplaatje: Albert Heijn, Etos, Gall&Gall en een bloemenshop onder één dak. We onderzoeken of een horecavoorziening met zithoek een toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Een uitbreiding van de zelfscan.’

JOS TENNEKES, BEDRIJFSLEIDER AH ZEEWOLDE: ‘Ja, wij blijven innoveren en inspelen op landelijke en lokale trends. Denk hierbij aan gezondheid, beweging, levensmiddelen maar ook aan bijvoorbeeld betaal-ontwikkelingen.’

Voert u in 2018 veranderingen door in het assortiment en zo ja, welke?

WIEBE ZIJLSTRA, ONDERNEMER JUMBO JOURE: ‘Ons assortiment is altijd in beweging. Komend jaar gaan we meer vegan-producten toevoegen. Dit jaar hebben we speciaalbier toegevoegd, maar ook dit assortiment zal worden uitgebreid.’

Confetti op de vloer bij Jumbo Joure na het behalen van de finale

BERND KORNER, ONDERNEMER PLUS DOMMELEN: ‘Daar waar het kan, voegen we nog meer lokaal assortiment toe.’

TON HENST, ONDERNEMER PLUS BEST: ‘Nee’

DANIELLE OOSTERHOF, ONDERNEMER AH PATERSWOLDE: zie vorige antwoord

RICK WILLEMS, BEDRIJFSLEIDER PLUS BENDERS, VENLO: ‘We zijn aan het kijken of we nog meer assortiment onder eigen label kunnen toevoegen bij zowel de Plus in Venlo als in en Blerick. Tevens onderzoeken we of we het lokale assortiment nog meer onder de aandacht kunnen brengen.’

PAUL DUIJNSTEE, BEDRIJFSLEIDER JUMBO GOES: ‘Jumbo kijkt altijd  of het assortiment bij de wensen van de klanten aansluit.’

MICHAEL KLAASSEN, BEDRIJFSLEIDER JUMBO VEGHEL: ‘Wij zijn continu op zoek naar een zo compleet mogelijk assortiment met een Jumbo-prijsstelling. Al onze klantaanvragen nemen wij hierin mee, om de klant zo optimaal mogelijk te kunnen helpen.’

THEO QUAEDVLIEG, ONDERNEMER PLUS BRUNSSUM: ‘Ik wil nog meer lokaal onderscheid ten opzichte van mijn concurrenten. En daarnaast focus op de aandacht voor de klant. Luisteren naar wat ze missen in onze winkel.’

NICO DE WITT, ONDERNEMER PLUS BEEK: ‘Veranderingen vinden constant plaats, maar het biologisch assortiment zal zeker nog verder uitgebreid worden. Er zullen ook meer streekproducten worden toegevoegd bij onder andere de kaas en groenten en fruit.’

CHRISTIAAN VELTROP, ONDERNEMER JUMBO BERGSCHENHOEK: ‘Niet van toepassing’

Ondernemer Christiaan Veltrop (met beker) en zijn team

JOOST DEN BLANKEN, ONDERNEMER JUMBO BAARN: ‘We zijn altijd op zoek naar unieke lokale producten.’

RENE ALFRING, ONDERNEMER PLUS HARDENBERG: ‘Wij volgen het beleid wat Plus ons aanbiedt. Daar waar wij lokaal iets toe kunnen voegen, zullen wij het zeker doen. Ik hoop in 2018 weer een aantal nieuwe productinnovaties in het schap te kunnen aantreffen.’

KLAAS KESSLER, BEDRIJFSLEIDER DEEN AMSTERDAM: ‘In 2018 gaan we ons nog meer richten op lokale producenten. Tot op zekere hoogte zijn we daar nu al mee bezig. Denk aan lokale brouwerijen en ambachtelijke vleeswaren, hier zouden we nog meer mee kunnen gaan doen.’

PIETER BIJLSMA, ONDERNEMER AH GORREDIJK: ‘Nog meer lokale seizoensgebonden producten aanbieden, zodat je een wisselend assortiment krijgt. En steeds weer iets nieuws en verrassends presenteren.’

JOS TENNEKES, BEDRIJFSLEIDER AH ZEEWOLDE: –

Gaat u in 2018 stappen maken in online en zo ja, welke?

WIEBE ZIJLSTRA, ONDERNEMER JUMBO JOURE: ‘We gaan komend jaar ook los met home delivery. Op dit moment kunnen mensen bij ons al terecht bij een pick up point, maar dat gaan we in 2018 dus uitbreiden met thuisbezorgen.’

BERND KORNER, ONDERNEMER PLUS DOMMELEN: ‘Zeker niet. Ik doe hier momenteel met tegenzin aan mee via onze Plus-formule, maar in Dommelen ligt de focus, ook van de klant, vooral op écht lekker zelf winkelen.’

TON HENST, ONDERNEMER PLUS BEST: ‘Wij gaan geen initiatieven ontwikkelen op het gebied van online. Ik geloof niet zo in het kopiëren van anderen en er zijn genoeg online aanbieders.’

DANIELLE OOSTERHOF, ONDERNEMER AH PATERSWOLDE: Onze absolute focus ligt op klanten die bij ons zelf in de winkel komen. Door het winkelen vanaf het parkeren tot aan het vertrek zo aangenaam en gemakkelijk mogelijk te maken, hopen wij dat ze nog heel lang het zelf boodschappen doen verkiezen boven online. Wij zijn wel met partijen in gesprek voor een eventuele uitrol, maar onze voorkeur gaat uit naar een goede samenwerking met Albert Heijn.’

Voor de derde keer op rij finalist: AH Oosterhof in Paterswolde

RICK WILLEMS, BEDRIJFSLEIDER PLUS BENDERS, VENLO: ‘We zijn al ruim twaalf jaar zeer actief op de online markt. Online is inmiddels verantwoordelijk voor ruim 3,5 tot 4 procent van onze omzet. We willen daar volgend jaar nog meer op inzetten en denken dat we door kunnen groeien naar minimaal 5 procent.’

PAUL DUIJNSTEE, BEDRIJFSLEIDER JUMBO GOES: ‘De grootste groei voor Goes zit in het online kanaal. Jumbo Goes rijdt nu met drie bussen en dat aantal gaan we zeker verhogen. Door de verplaatsing van het Pick Up Point verwachten we ook hier een sterke groei.’

MICHAEL KLAASSEN, BEDRIJFSLEIDER JUMBO VEGHEL: ‘Onze verwachting is dat e-commerce blijft groeien. Met name thuisbezorgen zal gaan stijgen. Hier houden wij in onze planning voor 2018 rekening mee.’

THEO QUAEDVLIEG, ONDERNEMER PLUS BRUNSSUM: ‘Wanneer je kijkt naar de orders is de index al 140 procent in vergelijking met 2016. Wij gaan in 2018 de zakelijke markt veroveren.’

NICO DE WITT, ONDERNEMER PLUS BEEK: ‘We gaan meer bedrijven en instellingen beleveren. Op dit moment zijn we al in gesprek met een zorginstelling.’

CHRISTIAAN VELTROP, ONDERNEMER JUMBO BERGSCHENHOEK: ‘Vanaf 9 januari gaan ook wij starten met het bezorgen van boodschappen.’

JOOST DEN BLANKEN, ONDERNEMER JUMBO BAARN: ‘Wij zijn al sinds 2016 bezig met online. Dit zien we echt als service. Daarom hebben we dit gelijk opgepakt. In 2018 zal de focus liggen op het uitbreiden van het klantenbestand in de zakelijke markt.’

RENE ALFRING, ONDERNEMER PLUS HARDENBERG: ‘Nee, wij hebben in 2016 online al groots opgezet. We hadden al een bezorgservice en daar hebben we een ophaalpunt aan toegevoegd. We doen ook mee aan Plus Express en zijn dus klaar voor de toekomst.’

KLAAS KESSLER, BEDRIJFSLEIDER DEEN AMSTERDAM: ‘Online wordt zeer interessant in 2018. Het doel is om dan ook de online bestelde boodschappen te bezorgen in onze omgeving. De bestel- aflevertijden worden in de branche steeds korter. Hier moeten we goed gebruik van maken.’

De vertegenwoordiger van de hoofdstad: Deen Rijnstraat Amsterdam

PIETER BIJLSMA, ONDERNEMER AH GORREDIJK: ‘Veel bedrijven, instellingen en verenigingen bestellen bij ons al online hun boodschappen. Die worden door onze bezorgservice bezorgd. In het  komende jaar gaan we dit verder uitbreiden.’

JOS TENNEKES, BEDRIJFSLEIDER AH ZEEWOLDE: –

Voorspelt u voor 2018 nieuwe trends in de supermarkten en zo ja, welke zijn dat?

WIEBE ZIJLSTRA, ONDERNEMER JUMBO JOURE: ‘Ik verwacht steeds meer keuzes in het totale assortiment en dan met name in  groepen als vegetarisch, glutenvrij, lactosevrij, biologische producten en vegan. De klant heeft ook  steeds meer eisen. Daarnaast zie je het aantal Foodcorners bij Jumbo behoorlijk toenemen. Dit is iets wat ook wij ambiëren en wat versterkt wordt door de combinatie La Place en Jumbo.’

BERND KORNER, ONDERNEMER PLUS DOMMELEN: ‘De trend in Dommelen is de snelle groei van het aantal ouderen. Een voorbeeld van de vergrijzing in dorpen en op het platteland. Waar de jeugd steeds meer de focus heeft op de stad, moeten we in Dommelen echt zorgen dat het dorp, het winkelcentrum én de supermarkt zich aanpassen aan de vergrijzing. We zullen ons lokaal nog veel meer toe moeten spitsen op onze eigen doelgroep. Daarbij zijn ook de tools vanuit de Plus-organisatie belangrijk om de winkel aan te passen aan het lokale klantenprofiel.’

TON HENST, ONDERNEMER PLUS BEST: ‘Ik verwacht een consolidatie en dat remt naar mijn idee de initiatieven.’

DANIELLE OOSTERHOF, ONDERNEMER AH PATERSWOLDE: ‘Steeds versere concepten met een zeer beperkte houdbaarheid. Blurring met horeca is iets wat we vaker zien. Ook het creëren van beleving op de winkelvloer door demo’s, proeverijen en het laten zien van productinnovaties zou een belangrijkere rol moeten krijgen. Op dit punt zoeken wij steeds meer naar samenwerkingen met buitendiensten die ons hierbij kunnen ondersteunen.’

RICK WILLEMS, BEDRIJFSLEIDER PLUS BENDERS, VENLO: ‘De toenemende specialisatie en verfijning van de keuken in de supermarkt. Ook zal de ontwikkeling in online doorzetten en zal de consument nog meer vragen naar het verhaal achter het product. Blurring neemt ook toe. Niet alleen in de foodbranche, maar zeker ook in andere branches en dan met name bij de grote formules.’

PAUL DUIJNSTEE, BEDRIJFSLEIDER JUMBO GOES: ‘De klant zal meer en meer op zoek gaan naar beleving tijdens het winkelen. Door het toevoegen van assortiment en verschillende elementen kunnen we hier handen en voeten aan geven.’

MICHAEL KLAASSEN, BEDRIJFSLEIDER JUMBO VEGHEL: ‘Wij zijn een Foodmarkt en noemen onszelf ook wel de kraamkamer van Jumbo. We zijn voortdurend op zoek naar kansen om onze winkel zo compleet en verrassend mogelijk te houden voor onze klanten.’

Het paradepaardje van Jumbo, de Foodmarkt in Veghel, is finalist.

THEO QUAEDVLIEG, ONDERNEMER PLUS BRUNSSUM: ‘Ik verwacht veel noviteiten op het gebied van koken en blurring. Wij gaan ons nog meer onderscheiden door het organiseren van bijvoorbeeld wijn-, bier- en  whiskeyproeverijen. Ook gaan we koken met wijn en bier.’

NICO DE WITT, ONDERNEMER PLUS BEEK: Drive-inn supermarkten?

CHRISTIAAN VELTROP, ONDERNEMER JUMBO BERGSCHENHOEK: De klant wil meer gemak en er zal meer gaan gebeuren op het gebied van blurring. Hopelijk stroomt er meer assortiment van La Place in de winkels.’

JOOST DEN BLANKEN, ONDERNEMER JUMBO BAARN: ‘2018 zou het jaar kunnen zijn van de reflectie op online. Doen we het wel op de juiste manier? Is er een goed verdienmodel? De integratie van food voor now en food for later zal zich in 2018 verder ontwikkelen. Daarnaast denk ik dat de verkoop van vleesvervangers een boost gaat krijgen.’

RENE ALFRING, ONDERNEMER PLUS HARDENBERG: ‘Ik denk niet dat ik iets nieuws zeg als ik denk dat online en blurring nog veel belangrijker gaan worden. Het is wat de klant wil en verwacht. Die ontwikkeling zet in 2018 verder door.’

KLAAS KESSLER, BEDRIJFSLEIDER DEEN AMSTERDAM: ‘De nieuwe trend voor 2018 is het roteren van artikelen. Consumenten worden niet meer getriggerd door de eeuwige biefstuk uit de aanbieding. Door binnen bepaalde groepen een zeer snelle rotatie te genereren houd je de consument wakker. Dit valt door te voeren in bijna alle versgroepen. Denk aan diverse ovenschotels die maar voor twee of drie weken worden verkocht, vleeswaren die in-out gevoerd worden, tot razendsnelle differentiatie in maaltijdsalades. Niet aan de hand van feestdagen, maar gewoon omdat het leuk en nieuw is.’

PIETER BIJLSMA, ONDERNEMER AH GORREDIJK: ‘Als supermarkt moet je óf zo goedkoop mogelijk zijn óf een meerwaarde creëren. Lokaal ondernemerschap wordt steeds belangrijker. De locatie en de klanten die er komen zijn in toenemende mate bepalend voor het assortiment, het concept en de mate van service. Er komt vervaging tussen branches. De chef-kok die in de winkel staat te koken, een zithoek met horecavoorziening. Daarnaast de opkomst van de online supermarkt. Supermarkten moeten naast een goede fysieke locatie, ook online hun verkoopkanalen ontwikkelen. De fysieke winkel krijgt een andere invulling en een grotere nadruk op versbeleving en foodservice. Ook zal er een afname zijn in het aantal caissières en een toename van zelfscan. Alles wordt efficiënter. Via robots in de dc’s naar het voorspellen van klantengedrag tot de processen in de fysieke winkels.’

JOS TENNEKES, BEDRIJFSLEIDER AH ZEEWOLDE: –

Wat vindt u essentieel in de omgang met uw medewerkers en wat kan er volgens u in het algemeen beter in het personeelsbeleid in 2018?

WIEBE ZIJLSTRA, ONDERNEMER JUMBO JOURE: ‘Essentieel is de persoonlijke aandacht. Mijn deur staat altijd open. Als er een probleem is kan iemand altijd bij mij terecht. We moeten het met z’n allen doen. Met z’n allen klant- en winkelgericht denken. Hoe halen we het beste in onszelf boven. Als ik ook kijk naar de Supermarkt van het Jaar-verkiezing, ik moet mijn mensen eerder afremmen dan aansporen. Dat is toch fantastisch om te zien. Wat we wel wat beter zouden kunnen doen, is de frequentie van persoonlijke gesprekken. Daar hebben we inmiddels een plan voor geschreven en daar gaan we in 2018 mee van start.’

BERND KORNER, ONDERNEMER PLUS DOMMELEN: ‘Ik denk dat vooral de vrijheid om te ondernemen voor onze medewerkers een plus is. Iedere afdeling heeft veel ruimte om zelf te beslissen en maakt daar ook gebruik van. Wat betreft personeelsbeleid zou ik wensen dat we branchebreed onze mensen beter gaan waarderen. Geef iedereen in de supermarkten een flinke salarisverhoging en maak werken in de supermarkt veel aantrekkelijker. We hebben ten slotte een fantastisch vak en hebben daar ook topmedewerkers voor nodig. Zoals gezegd, wel branchebreed, want als individuele ondernemer is dit onmogelijk in dit concurrentieveld. En als we het branchebreed doen en allemaal stoppen met idiote minmarges, is het prima betaalbaar.’

Plus Korner: niet alleen finalist, ook winnaar van de afdelingsprijs voor vers vlees.

TON HENST, ONDERNEMER PLUS BEST: ‘Ik vind het essentieel dat je begrip kunt opbrengen voor de situatie van een medewerker of collega. Zonder begrip voor elkaar, is het maar een harde wereld.’

DANIELLE OOSTERHOF, ONDERNEMER AH PATERSWOLDE: ‘De medewerkers hebben de laatste jaren steeds meer verantwoordelijkheid gekregen. Ook zien we dat jongere mensen zich in een eerder stadium ontwikkelen. Hierdoor trekken ze op steeds jongere leeftijd verantwoordelijkheden naar zich toe. Dit vergt een andere vorm van coaching, ook omdat deze groep al op jonge leeftijd sturing geeft aan bijvoorbeeld een vulploeg.’

RICK WILLEMS, BEDRIJFSLEIDER PLUS BENDERS, VENLO: ‘Het personeel de vrijheid geven om hun eigen ding te doen op de winkelvloer. Laat ze zelf ontdekken wat het beste werkt en waar de consument naar vraagt. En we moeten rekening houden met jongeren die niet meer beschikbaar zijn om doordeweeks en in het weekend te werken, maar alleen op avonden of alleen in het weekend.’

PAUL DUIJNSTEE, BEDRIJFSLEIDER JUMBO GOES: ‘Een van de redenen dat wij met onze supermarkt in Goes in de finale staan, is het feit dat we medewerkers betrekken in waar we mee bezig zijn en ze een stem geven. De verantwoordelijkheid leggen we juist ook bij de medewerkers op de winkelvloer. In 2018 willen we nog veel meer kijken naar specifieke talenten en eigenschappen van medewerkers en daar gebruik van maken.’

MICHAEL KLAASSEN, BEDRIJFSLEIDER JUMBO VEGHEL: ‘Wij willen inspelen op de gezondheid van onze medewerkers en blijven op zoek naar talenten met vakkennis om onze winkel naar een nog hoger plan te tillen.’

THEO QUAEDVLIEG, ONDERNEMER PLUS BRUNSSUM: ‘Luisteren naar de medewerkers, samen is samen, zelfsturende teams en de medewerkers vrijheid geven. Wij gaan onze medewerkers tijdens de middagpauze een lunch aanbieden en geven ze personeelskorting op aankopen.’

NICO DE WITT, ONDERNEMER PLUS BEEK: ‘Essentieel is een goede onderlinge samenwerking, goede communicatie en elkaar bijstaan waar nodig. De creativiteit die men heeft moet men durven laten zien. Wat beter kan in het personeelsbeleid is de communicatie.’

CHRISTIAAN VELTROP, ONDERNEMER JUMBO BERGSCHENHOEK: ‘Er moet meer tijd gemaakt worden voor de medewerkers om te zorgen dat er het maximale uit de medewerkers word gehaald.’

JOOST DEN BLANKEN, ONDERNEMER JUMBO BAARN: ‘Oprechtheid en transparantie. Er zijn voor de medewerkers en oprechte aandacht geven. Hierdoor ontstaat er een wisselwerking en gaat men voor elkaar door het vuur.’

Provinciewinnaar in Utrecht: Jumbo Den Blanken in Baarn

RENE ALFRING, ONDERNEMER PLUS HARDENBERG: ‘Mijn medewerkers krijgen de ruimte om de afdeling als het ware als eigen winkel te beheren. Zo geef je ze verantwoording en een uitdaging. En daar maken ze optimaal gebruik van, wat de winkel weer ten goede komt. Dit blijft uiteraard in 2018 ook zo.’

KLAAS KESSLER, BEDRIJFSLEIDER DEEN AMSTERDAM: ‘Ons streven is om ons personeel in 2018 nog meer verantwoordelijkheden te geven. Daar zijn we nu al zeer intensief mee bezig en dat heeft ook zeker meegewerkt aan het behalen van de finale. Hoe meer je dit uitrolt over een winkel, hoe beter de kwaliteit wordt.’

PIETER BIJLSMA, ONDERNEMER AH GORREDIJK: ‘Verschillen in mensen helpen ons een beter bedrijf te zijn. Bij ons krijgt iedereen een kans om zichzelf te zijn. We hebben betrokken medewerkers. Het nemen van initiatief wordt gewaardeerd en aangemoedigd. Ze mogen meedenken. Er wordt in ze geïnvesteerd. Dit doen we door middel van leiden, opleiden en begeleiden.  We geven ze verantwoordelijkheid en vertrouwen. Leren en persoonlijke ontwikkeling staan centraal. Hiervoor hebben we een externe coach ingehuurd om ze hierin te ondersteunen. Wat beter kan, is het eerder oppakken en uitvoeren van de ideeën die voortkomen uit de gesprekken met medewerkers. Op deze manier ziet de medewerker dat er iets met zijn/haar idee gebeurt. Hierdoor wordt er nog meer betrokkenheid gecreëerd tussen onze medewerker en onze supermarkt.’

JOS TENNEKES, BEDRIJFSLEIDER AH ZEEWOLDE: –

Wat moet de regering in 2018 volgens u doen/aanpakken om de supermarktbranche te helpen?

WIEBE ZIJLSTRA, ONDERNEMER JUMBO JOURE: ‘Je ziet nu in veel gemeenten nog beperkingen wat betreft de zondagsopening. Hierdoor krijg je oneerlijke concurrentie. Sommige winkeliers zien hun klanten op zondag naar de buurgemeenten gaan om boodschappen te doen, omdat een aantal raadsleden beslist dat de winkels niet open mogen. Ik denk dat de regering daar gewoon over moet beslissen. Of allemaal open in Nederland, of niet. Wij hebben het zelf ook meegemaakt en je krijgt soms discussies met gemeenten die je als ondernemer door merg en been gaan.’

BERND KORNER, ONDERNEMER PLUS DOMMELEN: ‘In ieder geval geen btw-verhoging en wellicht van onze zuiderburen de ‘verkoopprijs niet onder de inkoopprijs’-regel overnemen.’

TON HENST, ONDERNEMER PLUS BEST: ‘De overheid zou zich kunnen mengen in de relatie die franchisers hebben met hun servicekantoor. Ik zie dat deze relatie vaak in onbalans is.’

DANIELLE OOSTERHOF, ONDERNEMER AH PATERSWOLDE: ‘Verregaande afspraken voor een goede franchisecode zal het zelfstandig ondernemerschap voor de toekomst borgen.’

RICK WILLEMS, BEDRIJFSLEIDER PLUS BENDERS, VENLO: ‘Ik denk aan het aanpassen en vereenvoudigen van hopeloos verouderde en soms tegenstrijdige wetgeving. Onder andere op het gebied van drank- en horecawetgeving. Laat ons die mooie nieuwe concepten zonder al te veel beperkingen uitvoeren en het spel op de winkelvloer spelen. Want uiteindelijk zullen wij door het geweld van online met z’n allen moeten vernieuwen om winkelgebieden en stadscentra levendig te houden. Ook zullen werkgevers en werknemers na moeten denken over nieuwe toepassingen van cao’s. Die zullen als gevolg van blurring steeds vaker onder één dak samenkomen, wat leidt tot onwerkbare situaties.’

Het team van Plus Benders in Venlo. Uiterst rechts ondernemer Geert Benders, vooraan met beker bedrijfsleider Rick Willems.

PAUL DUIJNSTEE, BEDRIJFSLEIDER JUMBO GOES: ‘De wereld verandert en daarom zou het wenselijk zijn dat de regering opnieuw kijkt naar de arbeidstijdenwet. Daarnaast vindt Jumbo het belangrijk om ook te kijken naar de wereld om ons heen. Het zou ons milieu ten goede komen als er statiegeld komt op alle plastic petflessen.’

MICHAEL KLAASSEN, BEDRIJFSLEIDER JUMBO VEGHEL:’Geen mening.’

THEO QUAEDVLIEG, ONDERNEMER PLUS BRUNSSUM: ‘We moeten ook eens over de grens kijken. Waarom is er in Nederland 38 procent accijns en in Duitsland, hier 8 kilometer vandaan, 8 procent op alcohol. Een fles Bacardi is €7 goedkoper. En door de voorgenomen btw-verhoging sturen we de mensen weer de grens over.’

NICO DE WITT, ONDERNEMER PLUS BEEK: ‘De regering moet er zorg voor dragen, dat er geen weidewinkels meer bijkomen. Dit komt de leefbaarheid in de dorpen en steden niet ten goede. En hoe kan het bestaan dat veel producten in onze buurlanden zoveel goedkoper zijn dan in Nederland? Aan al die accijnzen en btw-tarieven, daar moet de regering wat mee doen. We zijn toch één Europa? Dat geldt blijkbaar niet voor de btw en de accijnzen.’

CHRISTIAAN VELTROP, ONDERNEMER JUMBO BERGSCHENHOEK: ‘Versoepeling van regels die onnodig zijn en de winkeltijdenwet versoepelen.’

JOOST DEN BLANKEN, ONDERNEMER JUMBO BAARN: ‘De btw op onder andere groenten en fruit.’

RENE ALFRING, ONDERNEMER PLUS HARDENBERG: ‘De regering moet de wetgeving niet per gemeente vrijgeven, maar landelijk gelijk trekken. Het kan niet zo zijn dat de ene gemeente de zondag vrij geeft en de buurgemeente een verbod oplegt.’

KLAAS KESSLER, BEDRIJFSLEIDER DEEN AMSTERDAM: ‘De overheid zou de focus wat ons betreft meer mogen leggen op het belang van het hebben van een (kleine) bijbaan. Wij zien een afname van de bereidwilligheid van jongeren om een aantal van hun vrije uren in te vullen met werk. Dit heeft naast een extra zakcentje, ook een groot sociaal voordeel. Jongeren wennen er aan dat ze zich aan afspraken moeten houden, nemen meer verantwoordelijkheden en komen in aanraking met verschillende sociale milieus.’

PIETER BIJLSMA, ONDERNEMER AH GORREDIJK: ‘De franchisecode zou doorgevoerd moeten worden. We moeten over de grenzen van de gemeenten heen kijken, omdat de consument dat ook doet. Met het regelen van vergunningen zou de gemeente sneller moeten kunnen handelen en kijken hoe het ten goede komt van dorp, stad of gemeenschap. Op deze manier houd je, vooral de dorpen, levendig en aantrekkelijk om in te wonen.’

Blije gezichten bij AH Gorredijk, provinciewinnaar Friesland

JOS TENNEKES, BEDRIJFSLEIDER AH ZEEWOLDE: –

Reageer op dit artikel