artikel

Nedac Sorbo en Didden’s Distributie: ‘Distributie netwerk na overname nog groter geworden’

Events 1883

ARNHEM – De buitendiensten van Nedac Sorbo en Didden’s Distributie werken amper een jaar samen, maar stuwen elkaar nu al naar ongekende hoogte en winnen de categorie service merchandiser.

Nedac Sorbo en Didden’s Distributie: ‘Distributie netwerk na overname nog groter geworden’

In de categorie Servicemerchandising deden Nedac Sorbo en Didden’s Distributie Maatschappij vorig jaar nog mee als afzonderlijke bedrijven. Beiden kwamen er niet aan te pas in de strijd tegen de hegemonie van La Bonbonnerie. Maar dat je elkaar kunt versterken, blijkt wel uit het resultaat van dit jaar. Na de overname van Didden’s Distributie door Nedac Sorbo is er direct een eerste plek met een score van 7,46. Hiermee daalt La Bonbonnerie na een aantal jaren van de eerste naar de tweede plaats in de categorie Servicemerchandising. La Bonbonnerie laat een daling in de score zien (-0,20), evenals Perfetti Van Melle Benelux (-0,27) die daardoor naar de derde plaats schuift.

Dick Bruntink, Field Manager Benelux van de Nedac Sorbo Group, is heel opgetogen met de winst. ‘De prijs die we hier behalen komt totaal onverwacht. Het behalen van zo’n prijs is namelijk nooit een doel op zich, wij focussen ons op onze dagelijkse werkzaamheden. We zijn met onze buitendienst goed op weg en zoals je kan zien aan de uitslag hebben we dit jaar een aantal stappen voorwaarts gezet. Daarom is het enorm fijn dat onze klanten dit nu al zien.’

Overname Didden’s Distributie

Eind 2016 werd Didden’s Distributie in Den Bosch overgenomen door Nedac Sorbo uit Duiven. De buitendiensten werden in elkaar geschoven. Dat proces verliep soepel, volgens Bruntink. ‘Beide ondernemingen zijn familiebedrijven en hadden een zelfde cultuur. Mensen zijn er betrokken bij de zaak en zijn bereid een stapje extra te zetten als dat nodig is. We staan voor onze klanten en zijn gedreven het onderste uit de kan te halen. De buitendienst bestaat nu uit 122 man, waarmee we het hele land afdekken. Ons toch al fijnmazige netwerk, is nog groter geworden dan dat het al was.’
De winst van de buitendienst in de categorie heeft volgens Bruntink veel te maken met vertrouwen. ‘De afspraken die we maken, komen we 100 procent na. Dat is ook onze drijfveer: 100 procent alles goed willen doen, géén genoegen nemen met minder. We hebben een passie voor executie, zeggen we. In alles willen we de klant zo goed mogelijk ontzorgen. Daar maken we afspraken over en die willen we zo goed mogelijk nakomen. Daar is iedereen dagelijks mee bezig. Voor ons is het zaak om de ondernemers en supermarktmanager aan te tonen dat wanneer Nedac Sorbo een productgroep beheert, we die groep bovenmatig laten groeien. Neem bijvoorbeeld de productgroep Healthcare: op het moment dat wij die servicen, stijgt het rendement ver boven de markt uit.’

Aanbieden acties soms lastig

Die drang om afspraken altijd na te komen, werkt ook wel eens in het nadeel van Nedac Sorbo. Bijvoorbeeld in de waardering van supermarktmanagers voor het aanbieden van acties. Waar Nedac Sorbo bij de beoordelingscriteria in het onderzoek van Integron vrijwel overal op een ruime 7,50 uitkomt, scoort het op dit vlak een 6,81. Bruntink denkt dat hij wel weet hoe dat komt. ‘Wij maken op het hoofdkantoor afspraken over acties. Het komt wel eens voor dat een ondernemer acties wil die niet in lijn zijn met de afspraken die het hoofdkantoor met ons heeft gemaakt. In dat geval komen we in een spagaat, maar uiteindelijk kiezen we er wel voor om de al gemaakte afspraak na te komen. Het is dan aan ons om de inkopers op de hoofdkantoren te overtuigen om wel acties te doen met onze producten. In onze categorie is de vrijheid wat beperkter, omdat we nu eenmaal niet de grootste hardloper binnen de supermarkt zijn. Toch wordt het belang van alles wat Nedac Sorbo doet vaak nog onderschat. Wanneer je vertrouwen hebt in onze buitendienst en ons onze gang laat gaan, kunnen we met gemak tot wel twee procent van de supermarktomzet realiseren. Met de prachtige marges die we voor onze klanten genereren betekent dit dat we in sommige gevallen wel 10 procent van het netto rendement realiseren. Natuurlijk is daar ook een deel actiematig van. We hebben hele mooie materialen en producten waarmee we goede acties kunnen doen, maar het leeuwendeel van die prachtige resultaten behalen we met onze reguliere concepten.’

Extra aandacht op winkelvloer

Non-food artikelen vragen om extra aandacht op de winkelvloer, stelt Nedac Sorbo. De assortimenten zijn groot, de verpakkingen soms complex en de omloopsnelheden variëren enorm. Niet alleen per product en per winkel, maar ook per regio en per week. Volgens Nedac Sorbo is de on-shelf-availability de sleutel tot succes. Om dit te bereiken biedt het bedrijf zes winkelvloerdiensten: adviseren, ombouwen, bestellen, leveren, vullen en presenteren. Voor de eigen producten, maar ook voor die van andere partners zoals Verstegen Kruiden, Hallmark wenskaarten, Philips lampen en batterijen, Grand’Italia en HG reinigers. ‘Het doel is altijd hetzelfde: door ‘onze passie voor de executie’ de best mogelijke winkelvloerinvulling realiseren. De weg hiernaartoe verschilt vanzelfsprekend van klant tot klant’, zegt Bruntink.

Prijs smaakt naar meer

Volgend jaar wil Nedac Sorbo in ieder geval weer voor de eerste prijs gaan. ‘Als we nu al zo hoog scoren, dan ben ik benieuwd hoe we gaan scoren als we alle plannen en ontwikkelingen verder door gaan voeren’, zegt Bruntink. ‘Komend jaar gaan we verder met de ontwikkeling van tools die ons en onze klanten nog beter in staat stellen om onze performance verder te verbeteren. Aan de andere kant blijven we juist gewoon ons werk doen, onze basis goed houden en in de veranderende markt onze kansen benutten. We blijven ons inzetten om een zo optimaal mogelijk rendement te behalen en om onze meerwaarde voor retailers te bewijzen.

Reageer op dit artikel