artikel

Finalisten SvhJ: Albert Heijn Hulst

Events

HULST – De tegenover de Albert Heijn van Ivo Mattheeuws gelegen Jumbo biedt Zeven Zekerheden. De AH-franchiser doet er met de Kr8cht van AH Hulst nog een schepje bovenop.

Finalisten SvhJ: Albert Heijn Hulst

Opvallende borden in de winkel communiceren de Kr8cht, zeg maar de acht zekerheden van AH Hulst: bij de broodafdeling staat dat er altijd vers brood is, de vleeswaren zijn vers van het mes. Als er meer dan twee wachtenden per kassa zijn, gaat er een extra kassa open. Een parkeerplek is gegarandeerd, de supermarkt heeft 220 eigen parkeerplaatsen.

Op je donder krijgen
Garantie nummer 8 is de belangrijkste: U staat centraal. ‘Als je de klant niet in alles centraal zet, krijg je op je donder’, weet Ivo Mattheeuws, provinciewinnaar Zeeland in de Supermarkt van het Jaar-verkiezing. Samen met zijn team vertaalde hij de focus op de klant naar de Kr8cht van AH Mattheeuws. ‘Het zijn de sterke punten van AH, maar wij hebben ze verder aangescherpt.’ De klantgerichtheid strekt zich uit van deskundig personeel op de winkelvloer tot inpakhulp bij de kassa’s voor klanten die daar behoefte aan hebben. ‘Vier dagen per week rijdt er een bus voor ouderen, die helpen we altijd met hun boodschappen.’

Compromisloze versgarantie
De Vers=echt-vers-garantie is compromisloos. Klanten die een overcode vinden, krijgen een nieuw product gratis. ‘Je moet er voor zorgen dat de klant niks kan vinden. Dat is de manier waarop je in de wedstrijd moet zitten.’ De jury van de verkiezing controleerde er volgens hem extra op. ‘Ze hebben tot hun verbazing niks gevonden’, zegt hij trots.’

Veel avondklanten
Doordat de winkel altijd goed is gevuld, en door de altijd-vers-brood-garantie, doen veel klanten ’s avonds inkopen. Tot sluitingstijd om 21.00 uur is het druk. ‘Onze winkel is niet alleen in de ochtend tiptop, maar ook na 18.00 uur’, zegt Mattheeuws. Hij gaat prat op het assortiment dat hij op 2000 vierkante meter biedt. ‘We hebben 16 meter aan ‘whole foods’ en ‘free from’-producten en 4 meter
vegetarisch.’

Echt Belgische producten
De ‘grootste-assortimentsgarantie’ vertaalt zich in een versplein dat eigenlijk bedoeld is voor een Albert Heijn van 2800 vierkante meter. ‘We hebben op de deli-afdeling het assortiment dat is bedoeld voor de grootste winkels van AH en we hebben de grootste metrages vis en kaas. Door te excelleren in vers hebben we een echte regiofunctie. Dankzij de ruim 250 echt Belgische producten, zoals maaltijden en salades van een traiteur, strekt de regio zich uit tot ver in België. Ze rijden zelfs Belgische vestigingen van AH voorbij om bij ons te winkelen.’ Het zijn klanten die goed besteden. ‘Ze komen voor de acties, maar ze kopen vooral ook veel lekkere dingen.’

Als teamleider bij Meijer in de VS
De ondernemer heeft de scherpe klantfocus in zijn genen meegekregen. De geschiedenis van het bedrijf begon met de VéGé-winkel van overgrootmoeder Marie. Zij verkocht al alles wat de klanten maar konden wensen. Dat deed ook zijn opa, die de eerste zelfbedieningssupermarkt in Zeeland opende. ‘Hij had al pallets met boter staan voor Belgische klanten.’ Vader Theo maakte de winkel, die verschillende keren verhuisde, vervolgens tot een waar versparadijs. Ivo Mattheeuws heeft veel geleerd van een stage bij de Amerikaanse hypermarkt Meijer. ‘Ik heb daar als teamleider gewerkt. Daar leerde ik dat de klant altijd gelijk heeft. Daar is geen discussie over mogelijk.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels