artikel

Finalisten SvhJ 2016: Plus Veldhoven

Events

VELDHOVEN – Hoe ga je als titelverdediger om met een nieuwe verkiezing Supermarkt van het Jaar ? Niet anders dan anders. Bij Plus André en Joyce van Reijen is niets te merken van een automatische piloot. ‘Adel verplicht, dus we gaan er weer vol voor.’

Finalisten SvhJ 2016: Plus Veldhoven

Klanten van Plus André en Joyce van Reijen Veldhoven vinden het heel normaal dat hun supermarkt top presteert. Al in 2003 won Van Reijen de interne winkelwedstrijd van Plus. En de lat is al die jaren hoog blijven liggen. ‘In het begin was het makkelijk. Je gaat snel van een 5,5 naar een 8. Maar tussen 2003 en 2016 zijn we van een 8,3 naar een 8,7 gegaan. De stappen worden minder groot en het wordt steeds moeilijker om verder te verbeteren’, zegt de 49-jarige ondernemer. Hij weet wat winnen is, maar dut niet in.

We doen wat we altijd doen
‘Dat kan ook niet. We hebben iedere dag 2500 juryleden over de vloer’, illustreert André van Reijen van Plus Veldhoven. ‘Zij zijn gewend aan dit niveau. Natuurlijk doen we er tijdens de finale nog een schepje bovenop. Toen afgelopen vrijdag de topjury zich meldde, stond om 15 uur de winkel erbij alsof we net open waren. Het prikkelt het team.’ Toch zegt Van Reijen dat zijn mensen niet 10 procent meer uren maken, nu het er echt op aankomt. ‘En ook laten we de winkel niet uitpuilen met allerhande demonstraties en proeverijen. We doen gewoon wat we altijd doen, alleen misschien nét even iets beter.’

Winnaarsbonus 8 procent
Het is ook niet verwonderlijk dat een stapje extra wordt gezet. De overwinning van 2 jaar geleden leidde in de eerste maanden na de prijsuitreiking tot 12 procent extra omzet en over het hele jaar 2014 tot bijna 8 procent. En tot 2 jaar geleden kwamen er wekelijks gemiddeld 15.500 klanten boodschappen doen, sinds de titel zijn dat er 17.000.

Sceptisch over online verkopen
De focus ligt bij Van Reijen duidelijk op de 1350 vvo tellende winkel, over onlineverkopen is de eigenaar van de beste supermarkt van het land heel sceptisch. ‘Gezamenlijk halen we als Nederlandse supers nog geen 2 procent omzet hieruit. Doe toch normaal. Laat het eens een keer 4 procent worden. Nee, dit is duidelijk een niche. Het verbaast me ook dat de media hier zoveel over schrijven.’ Volgens Van Reijen is de supermarktdichtheid in ons land zo groot, dat online nooit een succesnummer zal worden. ‘Als de economie tussen de 8 en 12 procent groeit, wordt het misschien interessant. Wellicht is de consument dan geneigd extra te betalen voor bezorgen.’

Zes wijnadviseurs in dienst
Als Van Reijen naar zijn eigen, opvallend gezellige winkel kijkt, springt voor hem de wijnafdeling in het oog. ‘We hebben inmiddels zes wijnadviseurs in dienst. Naast het volledige Plus-assortiment wijnen hebben we ook bijzondere soorten toegevoegd. Wanneer er een wijn van €55 tussen staat, maakt dat toch indruk. Het omzetaandeel wijn is bij ons dik boven de 4 procent.’

Gestopt met het sushiconcept
Met het sushiconcept, dat bij de vorige SvhJ-verkiezing nog een blikvanger was, is hij gestopt. ‘Het eerste jaar was het een megasucces, maar inmiddels zijn veel supermarkten ermee begonnen en de nieuwsgierigheid bij de consument is er ook wel een beetje af’, legt hij uit. Hoe hij de beste supermarkt van het land is geworden en misschien wel wéér wordt? Bij de aftrap van de verkiezing in september 2015 was hij in het openingsinterview heel duidelijk tegen Distrifood. ‘Zeggen wat je doet, doen wat je zegt. Dat geldt op alle vlakken. De winkel die klanten het minst teleurstelt, is de beste.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels