artikel

Finalisten SvhJ 2016: Poiesz Zevenhuizen

Events

ZEVENHUIZEN – Heel Zevenhuizen stond onlangs in het teken van Poiesz. Voor een wedstrijd schilderde een klant zelfs een portret van de bedrijfsleider.

Finalisten SvhJ 2016: Poiesz Zevenhuizen
Jan Willem van Vliet

Een half jaar lang was de winkel gesloten voor volledige nieuwbouw. Medio 2015 heropende Poiesz de gloednieuwe winkel met een oppervlakte van 1250 vierkante meter. Iets meer dan een half jaar  later staat de winkel in de finale van de verkiezing van de Buurtsupermarkt van het Jaar. Volgens bedrijfsleider Benno de Boer was die nieuwbouw hard nodig. ‘Van binnen zag het er nog wel redelijk uit, maar het pand was helemaal op. We hebben gekeken naar de mogelijkheid om een deel van de winkel open te houden, maar uiteindelijk is besloten tot volledige nieuwbouw, wat betekende dat Zevenhuizen zes maanden lang zonder supermarkt kwam te zitten.’

Volop activiteiten om klanten erbij te betrekken
Dat was een risico, want in een half jaar kunnen klanten andere supermarkten ontdekken. Zo zitten in het nabijgelegen Leek drie vestigingen van Jumbo, een Albert Heijn en een Aldi. ‘En mensen hier zijn gewend om de auto te pakken om dingen te doen’, aldus De Boer. ‘We hebben eerst een dorpsbijeenkomst georganiseerd waarin we onze plannen hebben toegelicht. Verder kregen bewoners regelmatig via de folder informatie over de voortgang van de bouw en kortingsbonnen voor een andere Poiesz in de buurt. We lieten bovendien vier keer per dag een pendelbusje rijden tussen Zevenhuizen en de Poiesz in Nieuw-Roden, met een bekend gezicht uit de oude winkel achter het stuur.’ Toen het
gebouw eenmaal stond, werd dit met livemuziek, hapjes en drankjes groots gevierd.

Groot parkeerterrein trekt klanten uit nieuwe wijk in Leek
En het had effect. Niet alleen kwamen oude klanten massaal terug, de nieuwe Poiesz trekt nu klanten uit de wijde omtrek. ‘Wij hebben geen klanten verloren aan Leek, maar wij krijgen juist klanten uit een nieuwe wijk daar. Die vinden ons grote parkeerterrein erg makkelijk. Niet alleen het aantal klanten is gegroeid, maar ook de gemiddelde besteding.’

Klant schilderde portret van de bedrijfsleider
De oude winkel was al sinds 1986 actief in het dorp. Eerst onder de formule Poi-Mar en daarna onder de naam Poiesz. De binding met het dorp werd ook duidelijk tijdens een recente actie. De Boer: ‘We hebben posters verspreid die mensen voor het raam moesten hangen om kans te maken op een prijs. Daarnaast mochten ze doen wat ze wilden om hun huis verder in het teken van Poiesz te zetten. Het was echt ongelooflijk wat de mensen allemaal deden.’ Zo schilderde een klant zelfs een portret van de bedrijfsleider. ‘Het hele dorp leeft ook mee met de verkiezing.’

Winkel is weer helemaal bij de tijd
Door de nieuwbouw is de Poiesz meer dan verdubbeld in oppervlakte, genoeg ruimte om de nieuwste Poiesz-formule ruim neer te zetten. Het zorgt ervoor dat er nu een complete supermarkt staat in een dorp van nog geen 2850 inwoners. ‘Het getuigt toch van lef om hier zo’n volledige nieuwbouwsupermarkt neer te zetten’, zegt De Boer. ‘We zijn echt met de tijd meegegaan. Er staat een oplaadpaal voor elektrische auto’s op het parkeerterrein en we hebben al een ruimte en balie voor als we met webverkopen beginnen.’

Geweldig reüniegevoel na heropening
Bij de verbouwing werden de vaste krachten elders aan het werk gezet en kregen de parttimers de keuze om ook elders bij Poiesz te gaan werken of om hun contract te laten bevriezen tot de heropening. De Boer: ‘Toen we heropenden, was iedereen weer terug dat gaf een geweldig reüniegevoel. Ook belangrijk in zo’n klein dorp waar iedereen elkaar kent.’ Ook kwam er nieuw personeel bij. ‘We hebben nu in totaal 70 mensen in dienst.’

Reageer op dit artikel