Belgische Carrefour-winkels zien omzet dalen

Belgische Carrefour-winkels zien omzet dalen
Foto: Carrefour

PARIJS - De Belgische supermarkten van de Franse retailreus Carrefour hebben een tegenvallend eerste halfjaar achter de rug. Waar het concern wereldwijd de omzet zag toenemen, was op de Belgische markt sprake van een teruggang van de omzet met 2 procent naar €2,08 miljard.

Dat blijkt uit vanmorgen door Carrefour naar buitengebrachte cijfers. De onderneming boekte wereldwijd een omzet van €41,4 miljard, een toename met 0,7 procent. Topman Alexander Bompard ziet in de resultaten het eerste bewijs dat zijn vernieuwing van de strategie begint te werken. Daarbij wees hij ook op de ontwikkeling van de operationele winst, die met 6 procent toenam tot €597 miljoen. Carrefour overtreft daarmee ruimschoots de verwachtingen van analisten, die gemiddeld op een operationele winst van €530 miljoen hadden gerekend.

België blijft zorgenkindje

België blijft echter een zorgenkindje met een omzet die met 2 procent daalde. Carrefour wijst in een toelichting op de cijfers op de 'operationele moeilijkheden' op de Belgische markt, waar personeel zich verzet tegen de aangekondigde reorganisatie. Zo heeft de onderneming plannen om in totaal 950 banen te schrappen op het hoofdkantoor en in een aaantal winkels. Daarnaast wordt dit jaar de ombouw van een vijftal hypermarkten naar supermarkten afgerond. In de tweede helft van dit jaar moet de online verkoop in België verder stijgen en wordt een nieuwe website onder de naam One Carrefour gelanceerd.

Kwart van besparingen al gerealiseerd

Carrefour schrapte eerder dit jaar 2400 banen op het hoofdkantoor in Parijs en zette het mes in het winkelbestand. Daarmee moest tot 2020 €2 miljard aan kosten worden bespaard. Volgens Bompard is daarvan al €520 miljoen gerealiseerd. Carrefour zette ook meer in op biologische producten en producten waarvan de herkomst te traceren is. Het marktaandeel op de thuismarkt staat echter nog altijd onder druk, mede door concurrentie van goedkopere ketens als Lidl, Aldi en Leclerc.

Lees ook: Carrefour lanceert Rappie België

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.