nieuws

Walmart kan online groeitempo niet volhouden

Buitenland 1526

Walmart kan online groeitempo niet volhouden

BENTONVILLE – De groei in de onlineverkopen van de Amerikaanse supermarktgigant Walmart begint af te zwakken. Afgelopen kwartaal wist ’s werelds grootste retailer de verkopen via het internet op zijn thuismarkt nog maar met 23 procent op te voeren, waar in de voorgaande kwartalen sprake was van meer dan 50 procent groei.

Het gaat om een belangrijk cijfer, omdat het aangeeft hoe Walmart het doet in de strijd tegen webwinkelreus Amazon. Volgens kenners kan het bedrijf het zich helemaal niet veroorloven om online aan kracht in te boeten. Rivaal Amazon boort telkens maar nieuwe markten aan en stapte recent bijvoorbeeld ook in de gezondheidszorg. De totale verkopen van Walmart gingen met dik 4 procent omhoog naar ruim 136 miljard dollar. Onder de streep bleef afgelopen kwartaal 2,2 miljard dollar over, tegen een nettowinst van 3,8 miljard dollar een jaar eerder. De resultaten werden sterk gedrukt door reorganisatielasten. Walmart kwam ook met een bandbreedte voor de verwachte winst in het nieuwe boekjaar. Die was iets voorzichtiger dan waarop analisten in doorsnee hadden gerekend.

Deel van de dalende groei wiskundig

De afnemende groei van de online verkopen is voor een belangrijk deel louter wiskundig, omdat een jaar geleden de omzet van Jet.com in één klap werd toegevoegd aan de cijfers van Walmart. Tegelijkertijd was er echter ook nog een andere aanleiding. ‘Een kleiner deel van de vertraging was onverwacht door wat operationele uitdagingen die onze groei negatief hebben beïnvloed, zo wordt topman Doug McMillon geciteerd in een verklaring. Hij verwacht voor het hele jaar dat de verkopen weer stevig op gang komen voor een groei over het hele fiscale jaar van 40 procent.

Autonome winkelomzet stijgt voor veertiende kwartaal op rij

Walmart was afgelopen jaar druk met aankopen om zijn online divisie te versterken. Zo werden ook online merken als Bonobos en Modcloth overgenomen. Daarnaast werden bij honderden vestigingen in de Verenigde Staten afhaalpunten voor online bestelde boodschappen ingericht. Al die innovatie komt echter wel met een prijs. De winst per aandeel, 1,33 dollar, kwam iets lager uit dan analisten hadden verwacht. De autonome winkelomzet nam met 2,6 procent toe. Het veertiende kwartaal van groei op rij voor Walmart. Het aantal bezoeken aan de winkels van Walmart nam met 1,6 procent toe.

Zie ook: Walmart verkleint prijsverschil met Amazon

 

Reageer op dit artikel