nieuws

Sloot: Amazon-Whole Foods-deal verstrekkend

Buitenland 2090

BAARN – Professor Laurens Sloot noemt de overname van Whole Foods door Amazon een ‘aardschok’ vooral ook omdat Amazon geen winst hoeft te maken op food.

Sloot: Amazon-Whole Foods-deal verstrekkend

Volgens retail professor Laurens Sloot zijn er zes redenen waarom de overname van Whole Foods door Amazon op termijn een ‘aardschok’ voor traditionele service retailers gaat betekenen. Vrijdag ging in ieder geval de koers van Ahold al onderuit na de bekendmaking. Ten eerste noemt Sloot Amazon een techniekreus. ‘De voorsprong die zij hebben in de digitale wereld tov reguliere retailers is enorm’, aldus de profesor. Daarbij komt dat Amazon een enorme slagkracht heeft. Volgens Sloot is de ondernemingswaarde van Amazon zelfs een factor twee van Walmart.

Amazon heeft ander verdienmodel

Als derde punt heeft Amazon kennis van individuele klanten. Sloot; ‘Reguliere retailers hebben vooral kennis van winkels en producten’. Dan is er ook nog een ander verdienmodel dat Amazon op voorsprong zet: ‘Voor Amazon is food retail een manier om bij alle gezinnen binnen te komen, er hoeft sec geen winst gemaakt te worden op de food retail activiteiten. Dat gebeurt al met bijvoorbeeld cloud services’

Overname betekent overgang van massaal naar persoonlijk

Verder noemt Sloot dat Amazon – Whole Foods de positionering van service retailers ondergraaft op het onderdeel service omdat Amazon daar een nieuwe en lastig te kopiëren dimensie aan toevoegt. Als laatste en zesde argument stelt de professor dat wereldwijd Amazon opereert: ‘De meeste service retailers werken nationaal of in een regio.’ Sloot deed zijn uitspraken op Linkedin. Eerder twitterde hij al dat de overname niet gezien moet worden als een beweging van clicks naar bricks maar eerder als een beweging van massaal naar persoonlijk.

Ahold Delhaize voelt margedruk

Sloot wijst er ook op dat traditionele ketens in de VS zoals geëxploiteerd door Ahold Delhaize ineens een dubbele dreiging zien. Aan de bovenkant zijn er innovatieve en klantgerichte retailers als Amazon-Whole Foods. Aan de onderkant maakt Lidl zich op Amerika te veroveren. Over Food Lion (Ahold Delhaize) schrijft Sloot: ‘Klim maar eens uit het moeras van marge-erosie’.

Reageer op dit artikel