nieuws

Edeka beschuldigd van ‘fatshaming’

Buitenland

BERLIJN  De Duitse supermarktketen Edeka wordt ervan beschuldigd dikke mensen belachelijk te maken in een commercial. Anderen vinden juist dat Edeka een goed signaal afgeeft.

Edeka beschuldigd van ‘fatshaming’
De omstreden video van Edeka is onder het artikel te zien.

Een commercial van de Duitse supermarktketen Edeka zorgt een paar dagen na de lancering voor gemengde reacties op social media. Tegenstanders beschuldigen de keten van ‘fatshaming’, het belachelijk maken van mensen met overgewicht. Voorstanders prijzen de commercial met de naam Eatkarus. Die zou juist aanzetten tot betere eetgewoontes en zo obesitas voorkomen. Op YouTube overheersen vooral opgestoken duimpjes, bijna 13.000, tien keer zoveel als de naar beneden gerichte duimpjes.

Edeka promoot gezonde eetgewoontes

Edeka stelde zelf in een verklaring aan dat het absoluut niet de bedoeling was om dikke mensen belachelijk te maken, maar dat ze bewustwording over gezonde eetgewoontes wilden vergroten. Onder de video staat ook een verwijzing naar een speciale website rondom de video. Daar zijn onder meer gezonde recepten te vinden.

Wegvliegen als een vogel

De korte film, die op  YouTube al 2,7 miljoen keer is bekeken, vertelt het verhaal van een jongen die woont in een plaats met alleen maar dikke mensen en dikke huisdieren. Iedereen eet voor zowel voor ontbijt, lunch en diner eenzelfde ongezonde onsmakelijk uitziende smurrie. Echter, de dikke jongen droomt ervan weg te kunnen vliegen als een vogel die hij voor het raam ziet zitten.

Gezonder eten

De jongen probeert zijn droom op verschillende manieren waar te maken. Wegvliegen met behulp  van ballonnen en een vlieger mislukken. Met vleugels aan zijn armen rent hij later achter de vogel aan en ziet dat die bessen eet. De jongen besluit voortaan ook alleen nog maar fruit te eten. Een scene later maakt hij van krantenpapier vleugels. Met die vleugels om rent, de inmiddels flink afgevallen en slanke jongen, weer achter de vogel aan en stijgt op, zijn vrijheid en bevrijding van overgewicht tegemoet.  Teghelijkertijd verschijnt de tagline in beeld: ‘Iss wie der, der du sein willst’, die ongeveer vertaalt als ‘eet zoals de mens die je graag wil zijn.’

Miljoenen views

De video is miljoenen keren op diverse social media bekeken en gedeeld. Edeka maakt wel vaker video’s die viral gaan en veel kijkers trekken. De keten staat vooral bekend om zijn kerstcommercials, zoals een tearjerker waarbij een opa zijn kerstdiner in eenzaamheid nuttigt omdat geen van zijn drukke kinderen de tijd kan vinden om hem te bezoeken.

Bekijk hier de video van Edeka:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels