nieuws

Aldi en Lidl verliezen van Belgische buurtsupers

Buitenland 2666

BRUSSEL  – De groei van discounters Aldi en Lidl stagneert in België. Ze verliezen marktaandeel aan buurtsupermarkten zoals Spar, AD Delhaize en Carrefour Market.

Aldi en Lidl verliezen van Belgische buurtsupers

De twee discounters laten al twee opeenvolgende jaren een dalend marktaandeel zien in België. Hun marktaandeel daalde naar 15,4 procent vorig jaar, terwijl er per saldo twee winkels bijkwamen. In 2014 hadden de twee discounters nog een marktaandeel 16,1 procent. Overigens doen ze het in Vlaanderen met een marktaandeel van 16,9 procent beter dan het landelijke gemiddelde, maar ook daar is de trend dalend. Dat blijkt uit een jaarlijks marktonderzoek dat is uitgevoerd door de marktonderzoekers van Nielsen, zo meldt De Belgische krant De Standaard.

Koopgedrag verandert

Volgens  Luc Ardies van de Unizo-federatie Buurtsuper.be, komt dit niet doordat lage prijzen niet meer in trek zouden zijn. Hij signaleert een verschuivend koopgedrag van wekelijks een keer grote aankopen naar meerdere ‘laatste moment’ inkoopmomenten door de week heen. Daar profiteren volgens hem kleinere nabijgelegen winkels van.

Langere openingstijden

Buurtsupermarkten spelen ook in op die trend met onder meer langere openingstijden op weekdagen en zondagsopening.  Ze zijn dan ook de grote winnaars van het jaarlijkse marktonderzoek naar de dat is uitgevoerd door de marktonderzoekers van Nielsen. Het marktaandeel  van Spar, Proxy en AD Delhaize, Carrefour Market, Okay en Smatch stijgt voor het eerst boven de drempel van 30 procent. In Vlaanderen is dat zelfs boven 35 procent. Hun aantal neemt ook toe: vorig jaar kwamen er acht bij.

Grote supers verliezen ook

De trend, dat grotere supermarkten zoals Colruyt en Delhaize en hypermarkten (Carrefour en Cora) marktaandeel verliezen, gaat onverminderd door.  Ze verliezen voor het zesde jaar op rij en hebben nu een marktaandeel in België van 49, 5 procent. Vorig jaar bleef het aantal voedingswinkels, 7.163 tegen 7.161 in 2015, vrijwel onveranderd bij onze Zuiderburen. Daarmee lijkt een einde aan daling die jaren aanhield  en waarbij tussen 1996 en 2016 ieder jaar 200 winkels sneuvelden. Ook bij de kleinere kruidenierszaken lijkt deze trend gestopt.

Omzetgroei minder dan inflatie

Overigens was 2016 volgens Nielsen financieel gezien geen goed jaar voor de sector in België.  De omzet steeg met amper 0,6 procent tot €25,8 miljard. Dat is een stuk lager dan de inflatie van 2 procent. Bij vergelijkbare prijzen zou de omzet 1,,4 procent zijn gedaald door het dalend volume.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels