nieuws

Ceo Lidl België: Marktaandeel 8,9 procent

Buitenland 3374

BRUSSEL – Het marktaandeel van Lidl in België is het afgelopen jaar gestegen naar 8,9 procent.

Ceo Lidl België: Marktaandeel 8,9 procent

‘In 2016 hebben we met 8,9 procent een historisch hoog marktaandeel behaald’, zegt algemeen directeur Boudewijn van den Brand van Lidl België in het magazine Storecheck. ‘Toch ben ik nog trotser op het feit dat we 9,2 procent marktaandeel hebben bereikt bij families met kinderen. Wat toch onze belangrijkste doelgroep is, die het best aansluit bij onze winkels en de producten die we aanbieden.’

Van harddiscounter naar smartdiscounter

Van den Brand zegt ook dat de formule geen harddiscounter meer is. ‘We zijn de laatste jaren geëvolueerd van een harddiscounter naar wat wij een smartdiscounter noemen.’ Vers is volgens de ceo een belangrijke pijler onder het succes. ‘Met vers kunnen we het verschil maken ten opzichte van onze concurrenten. Daar ligt voor  ons het zwaartepunt in onze winkels. We zien ook dat klanten dat steeds meer gaan waarderen.’

Huismerken komen uit België

De private labels vormen volgens Van den Brand de kern van het assortiment. ‘Het is voor ons het allerbelangrijkste. We kopen het zelf in en we ontwikkelen de producten samen met onze leveranciers in België of in de andere landen. Ik wil even benadrukken dat 41 procent van de leveranciers ook in ons land gevestigd is. Mensen denken vaak dat de producten uit Duitsland komen, omdat Lidl een Duitse onderneming is. Dat klopt dus niet.’ Wat betreft de A-merken heeft Van den Brand ook een doel voor ogen. ‘Wij willen per categorie de meest geliefde A-merken van de klanten in ons assortiment aanbieden.’

Groei online aanbod non-food

De algemeen directeur onderstreept dat online ook steeds belangrijker wordt voor de supermarktketen. ‘Je ziet dat het groeit. Wanneer een klant eenmaal digitaal gaat, waarderen ze het ook en keren ze regelmatig online terug. In mei 2016 zijn we in België begonnen met een online shop met non-food producten. We zijn gestart met 300 artikelen, maar ondertussen is dat gegroeid naar 1500. In september 2016 zijn we begonnen met onze wijnshop.’

Nieuwe winkels en ombouw bestaande supermarkten

Lidl wil volgens van der Brand de komende jaren in België nieuwe winkels openen in gebieden waar de formule nog geen vestigingen heeft. ‘Tot 2020 willen we graag nieuwe winkels in plaatsen waar nog geen Lidl aanwezig is. Daarnaast gaan we honderd bestaande supermarkten verplaatsen of ombouwen.’ De oppervlakte van de gemiddelde Lidl in België zal groeien. ‘Nu zijn onze supermarkten 850 vierkante meter, de nieuwe zijn gemiddeld 1150 vierkante meter.’

Reageer op dit artikel