nieuws

Walmart gooit online strategie in China om

Buitenland

BEIJING – Walmart, de grootste retailer ter wereld, gooit zijn online strategie in China compleet om. Het bedrijf neemt een belang van 5 procent in een grote lokale speler en doet zijn eigen online marktplaats over aan deze partij.

Walmart gooit online strategie in China om

Dat meldt het persbureau Bloomberg. Walmart neemt een belang van 5 procent in JD.com, dat tevens eigenaar wordt van Walmart-dochter Yihaodian. De Chinese tak van Sam’s Club opent ook een eigen winkel binnen JD.com en de twee bedrijven gaan logistiek intensief samenwerken. Daarmee krijgt Walmart een nieuwe kans op wat door het bedrijf gezien wordt als de belangrijkste groeimarkt voor de komende jaren.

Kwart retailgroei komt uit China

Topman Doug McMillon van Walmart liet eerder al weten dat succes op de online markt in China van groot belang is voor de toekomst van de onderneming. Naar verwachting komt 25 procent van de wereldwijde retailgroei de komende vijf jaar uit China. ‘JD.com heeft mooie, aanvullende business en is een ideale partner die ons zal helpen boeiende, nieuwe ervaringen aan te bieden waarmee we aanzienlijk meer klanten kunnen bereiken’, aldus McMillon.

Veel nieuw assortiment voor Chinezen

Voor Chinese klanten betekent de samenwerking dat zij toegang krijgen tot een groot aantal producten die tot nu toe niet in China te krijgen zijn. JD.com is samen met landgenoot Alibaba de belangrijkste online speler in China met enorme groeicijfers per kwartaal.

Eigen marktplaats Walmart groeide maar matig

Walmart nam in 2012 een belang van 51 procent in Yihaodian en werd een jaar geleden volledig eigenaar van de online speler, die echter in vergelijking met concurrenten relatief bescheiden groeicijfers liet zien in de afgelopen periode.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels