artikel

Reportage: de bijna vergeten Duitse AH’s

Buitenland

DÜSSELDORF – Over de Albert Heijn-vestigingen in België is veel te doen, maar rond de winkels in het andere buurland is het erg stil. Foodmagazine ging op reportage.

Reportage: de bijna vergeten Duitse AH’s

‘Wij willen in het eerste jaar tien tot twaalf vestigingen openen. En dat gaat ons ook lukken. Ik ga ervan uit dat er iedere maand een winkel bij komt’, Jürgen Hotz spreekt zich op 23 november 2012 als general manager AH to go Deutschland uit over de groeiplannen van de gemaksformule. Op dat moment is de tweede vestiging, die in Essen, net twee dagen open en bulkt Hotz, in het verleden manager bij Aldi, van de ambitie.

Nog steeds maar zes vestigingen
Drieënhalf jaar na de start van de Nederlandse retailer op Duitse bodem, telt de formule echter nog steeds slechts zes vestigingen, met een gezamenlijk oppervlak dat kleiner is dan de gemiddelde wijkwinkel in Nederland. Waarschijnlijk ook de reden dat ‘Zaandam’ al een tijdje met vrijwel geen woord rept over de gang van zaken in Duitsland, terwijl er over de andere buitenlandse
expansie, die in België, regelmatig verhalen verschijnen in de media.

Alleen nog winkels op stations
Wat tot dusver alleen is gelukt, is het openen van winkels in stations. Het huwelijk met tankstations, eerder aangekondigd in de regionale pers, laat nog steeds op zich wachten. AH opent in de loop der jaren winkels in de Bahnhof van Duisburg, Mönchengladbach en Recklinghausen en het metrostation van Düsseldorf. In die stad is ook nog een tweede vestiging te vinden, waar met name kantoorpersoneel gebruikmaakt van het assortiment.

ahduitsland5

Assortiment wisselt regelmatig
Foodmagazine brengt vrijdag 29 januari een bezoek brengt aan de AH to go-vestigingen in Duisburg en Mönchengladbach en één van de filialen in Düsseldorf. Een werknemer van de winkel in Duisburg, oppervlakte ‘schoenendoos’, zegt dat de samenstelling van het assortiment door wensen van klanten met grote regelmaat verandert. Iets dat ook wordt bevestigd op de Facebookpagina van de Duitse AH to go. Daar meldt de moderator dat er de laatste tijd veel nieuwe producten worden toegevoegd. En dat verklaart  meteen het woord Neu, te lezen bij verschillende assortimentsgroepen in de winkel.

Veel Nederlandse teksten
Wat in Duisburg opvalt, is de keur aan zoete Nederlandse producten (stroopwafels, gevulde koeken en drop), voorzien van een AH-logo op de verpakking, plus een overvloed aan maaltijden en
salades met een Nederlandse tekst op de buitenkant. De aanwezige broodafdeling valt echter in het niet bij de  ambachtelijke uitstraling van de aanwezige Duitse broodformules op het station. Dat geldt helemaal voor de vestiging in Mönchengladbach. Die huist op de Bahnhof naast een filiaal van zelfbedieningsbakkerswinkel BackWerk en dat is een serieuze concurrent, aldus het aanwezige personeelslid. Mönchengladbach moet het volgens haar vooral hebben van de ochtenduren en van de dagen wanneer voetbaltrots Borussia speelt. ‘Dan moet je hier echt met drie man werken, anders red je het niet.’

Geen bier in Düsseldorf
De locatie in Mönchengladbach is de enige van de drie bezochte AH to go’s die zitplaatsen heeft om voedsel te nuttigen. Hier is, net als in Duisburg, bier te verkrijgen in de koelingen. Dat geldt niet voor de vestiging in het metrostation van Düsseldorf. Strikt tegen de regels van het metrobeheer. De ondergrondse winkel is het grootste filiaal van de formule in Duitsland. Het concurreert mede met een nabijgelegen bovengrondse gemakswinkel van Rewe to go.

ahduitslandfoto3

Sandwiches uit het assortiment
Het personeel in Düsseldorf bevestigt, net als de medewerkers in Duisburg, dat het assortiment regelmatig wisselt en dat het aanbieden van Nederlandse producten een proces is van vallen en opstaan. Zo zijn enkele sandwiches die het goed doen in Nederland, hier uit het assortiment gehaald, omdat de Duitser zijn tanden er niet in wil zetten. Met afstand het meest opvallende element in Düsseldorf is een rek met verschillende uitgaven van de Allerhande. Niet alleen de meest recente wordt aangeboden, maar ook die van juli 2015. Bestemd voor Nederlands personeel dat werkt in de Duitse kantoren, zo meldt het personeel, want die zijn hier in overvloed.

Kein Thema
Albert Heijn zegt tegen Foodmagazine dat de zes winkels naar tevredenheid lopen. Of AH nog eens echt een ‘go’ geeft voor een verdere uitrol van AH to go Deutschland blijft onduidelijk. ‘Immer frisch, einfach lecker’, luidt de pay-off. Dat het op dit moment ‘kein Thema’ is voor de Hollanders, kan eraan worden toegevoegd. 

Het volledige verhaal rond de AH in Duitsland is te lezen in de Foodmagazine van maart 2016. Deze is voor abonnees te lezen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels