nieuws

Online supermarktomzet 2017 boven de miljard

Branche & Bedrijf

AMSTELVEEN – De online supermarktomzet was bijna € 1,1 miljard in 2017. Dat blijkt uit cijfers van GfK. Het onderzoeksbureau verwacht dat in 2018 circa 3,8 procent van de totale supermarktomzet van online komt.

Online supermarktomzet 2017 boven de miljard

GfK  zag de totale supermarktomzet in 2017 stijgen met 3,2 procent naar € 35,58 miljard (€ 34,49 miljard in 2016).

Online omzet steeg

Mede door het toenemende belang voor online winkelen werd er in 2017 per kassabon 6,3 procent meer afgerekend (€ 22,53 in 2016 en € 23,91 in 2017).  Het aantal uitgegeven kassabonnen 2017 daalde met 2,9 procent. De online omzet steeg in 2017 met 48 procent (tot en met week 48). De online supermarktomzet was bijna € 1,1 miljard in 2017.

Kerstweek zorgt voor record

In de maand december van 2017 (week 49 tot en met 52), meet GfK een stijging van de supermarktomzet met 6,9 procent. In de Kerst en Oud & Nieuw weken 51 en 52 steeg de gemiddelde weekomzet met 6,4 procent naar € 804 miljoen. Dit lag hoger dan de prognose van € 779 miljoen. De Kerstweek 51 in 2017 scoorde de hoogste weekomzet ooit met € 961 miljoen, dit is 8,2 procent hoger dan de Kerstweek vorig jaar.

Omzetgroei van 3 procent verwacht

Voor 2018 wordt een omzetgroei voor de supermarkten van 3 procent verwacht. De prognose is dat de omzet in de fysieke supermarkt met 2 procent zal stijgen en de online supermarktomzet met 30 procent.De bestellingen laten klanten steeds vaker thuisbezorgen. Ophalen bij de supermarkt of een pick-up-punt verliest aan populariteit. Circa 3,8 procent van de totale supermarktomzet in 2018 zal van online komen (3 procent in 2017) becijfert GfK.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels