nieuws

CBS: groei foodsector komt van supermarkten

Branche & Bedrijf 2167

CBS: groei foodsector komt van supermarkten

DEN HAAG – De foodsector heeft in maart ruim 1 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten.

Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 1,2 procent meer omgezet dan in maart 2017. Het verkoopvolume steeg nauwelijks. De groei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten die ruim 1,8 procent meer omzet maakten. De omzet van de speciaalzaken kromp met 2,7 procent. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De groei van de foodomzet komt volledig op het conto van supermarkten

Bron: CBS

Detailhandel totaal

De detailhandel in totaal heeft in maart 1,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, blijkt uit de CBS-cijfers. Het verkoopvolume was bijna 2 procent hoger.

Non-food

De omzet in de non-foodsector kromp met bijna 1 procent, aldus het statistiekbureau. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, kampten voor de tweede opeenvolgende maand met een omzetverlies. Ook de omzet van de kledingwinkels, de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in schoenen en lederwaren was lager dan een jaar eerder. Maar winkels in meubels en woninginrichting noteerden de grootste omzetstijging terwijl ook de omzet van de winkels in consumentenelektronica en witgoed groeide.

CBS corrigeert voor koopdagen

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart, zo merkt het statistiekbureau op. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel bijna 4 procent hoger dan in maart 2017.

Online groeit met dubbele cijfers

De online omzet lag in maart ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 20 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogeheten multi-channelers, groeide met ruim 29 procent.

Reageer op dit artikel