nieuws

Hoogvliet: acht nieuwe supers in pijplijn

Branche & Bedrijf 5389

ALPHEN AAN DEN RIJN – Supermarktketen Hoogvliet verwacht de komende jaren nog flink te gaan groeien. De keten heeft volgens eigenaar Leen Hoogvliet voor de komende 2 jaar al 8 nieuwe supermarkten in de pijplijn.

Hoogvliet: acht nieuwe supers in pijplijn
Foto: Diederik van der Laan

Dat zegt Hoogvliet in een interview met AD. Hij wijst erop dat het bedrijf ook klaar is voor verdere groei. ‘Het nieuwe distributiecentrum is voor 150 supermarkten, dus we kunnen rustig verdubbelen. Er zitten al 8 nieuwe supermarkten in de pijplijn, binnen 2 jaar. De cirkel van ons gebied maken we nog niet groter. Over 5 jaar moet Hoogvliet 50 procent groter zijn. Of dat lukt of niet, daar lig ik niet wakker van.’

Niet jaloers op Jumbo of AH

In het in interview vraagt de krant hem of hij soms jaloers is op de familie Van Eerd, dat met Jumbo recordomzetten boekt en waarbij alle kinderen van Karel van Eerd in het bedrijf werken. ‘Ik ben nergens jaloers op. Niet op Jumbo en ook niet op Albert Heijn. Ik kan alleen laaiend enthousiast worden van goede ideeën. Het is niet alleen halleluja, het is ook hard werken. Ons bedrijf is ook een familiebedrijf en dat gaat er nooit uit. In een statuut heb ik vastgelegd dat het niet te koop is en dat de keten voortgezet moet worden. De mooie winstdeling die Hoogvliet heeft voor zijn mensen is een van de redenen dat ik niet verkoop.’

Online gaat maximaal naar 15 procent

Hoogvliet is ook druk met online-omzet, maar de oprichter ziet hiermee nog wel problemen en ook grenzen aan het marktaandeel. ‘Met thuisbezorging zijn we het meeste bezig, daar praten we het meeste over en daar verliezen we het meeste geld mee. Die ontwikkeling is heel spannend. De bezorging van Hoogvliet met elektrische karretjes groeit harder dan de supermarkten. Maar bezorging in Nederland wordt nooit meer dan 15 procent van de levensmiddelenmarkt. En dan moeten we nog zien dat we er geld aan gaan verdienen, anders houdt het op. Een supermarkt is ook een ontmoetingsplaats. En mensen willen dingen voelen en zien.’

Reageer op dit artikel