nieuws

GfK verwacht 3 procent omzetplus rond Pasen

Branche & Bedrijf 2022

AMSTELVEEN – Dit jaar wordt met Pasen een omzet van €816 miljoen verwacht, dit is 3 procent hoger dan de paasomzet in 2017 (€792 miljoen).

GfK verwacht 3 procent omzetplus rond Pasen

Dat becijfert onderzoeksbureau GfK over de komende Paasomzet. Uit de cijfers van Gfk blijkt dat een stroeve start in februari deels wordt rechtgetrokken. ‘Kijken we naar de supermarktomzet van februari, dan zien we een stijging van 4,7 procent naar €2,76 miljard (€2,63 miljard in februari 2017). In de eerste twee maanden van dit jaar is de omzet met 2,8 procent gestegen naar €5,43 miljard t.o.v. dezelfde periode in 2017 (€5,29 miljard). GfK constateert ook dat de omzet per kassabon in deze zelfde twee maanden met 5,9 procent naar €24,31 is gestegen (€22,95 in januari/februari 2017). Wel daalde het aantal uitgegeven kassabonnen in deze periode met 2,9 procent.

Paasomzet door verwenproducten

‘In de paastop-15 zijn de ontbijt-/brunchassortimentsgroepen oververtegenwoordigd, zoals gevuld brood/afbakbrood, roomboter, salades en eieren. Ook worden verwenproducten, zoals chocolade en gebak, naar verhouding veel gekocht. De top-5 artikelen met Pasen zijn paasbrood, toastjes, ijsdesserts, voorgebakken brood en bloemen & planten. Supermarktformules verkopen tijdens Pasen veel tijdelijk assortiment onder eigen merk. Vooral de luxe bovenkant van het eigen merk wordt met Pasen naar verhouding veel verkocht (bijvoorbeeld AH Excellent, Plus Moment en Lidl Delicieux)’, aldus het onderzoeksbureau.

Omzet groei van 3 procent

Onderzoeksbureau GfK rekent voor 2018 op een groei van de markt met 3 procent. De omzet van fysieke supermarkten gaat met 2 procent stijgen, de online-omzet met 30 procent.

Lees ook : Pasen zorgt voor groei in 2017

Reageer op dit artikel