nieuws

Coop, Deen, Dirk, Spar en Deka in betaalapp

Branche & Bedrijf 4510

AMSTERDAM – Coop, Deen, Dirk, Spar en Deka zijn de eerste supermarktketens die instappen in het project OK, een betaalapp. De app maakt pasjes in de portemonnee overbodig. De klant kan met de app overal mobiel betalen, ongeacht het type smartphone of bankrekening. Sparen is onderdeel van het systeem.

Coop, Deen, Dirk, Spar en Deka in betaalapp
Met OK kan de klant betalen én sparen en kaartjes kopen

In stilte heeft een groep ontwikkelaars met veel kapitaal aan de Picnic-achtige startup OK gewerkt. De door OK ontwikkelde app moet een betaalrevolutie in de supermarkt ontketenen: de klant gaat met zijn mobiel in de super in één beweging betalen, krijgt korting en krijgt zijn spaarpunten bijgeschreven. Achter het initiatief staat de Quote 500-familie Wessels (plek 3 met €4 miljard), de oprichters van Fox-IT en ontwikkelaars betrokken bij iDeal.

Ook FrieslandCampina stapt in project

Vanaf april 2018 gaan de eerste supermarkten de app uitrollen. Het gaat om Superunie-leden Coop, Deen, Dirk, Spar en Dekamarkt. De initiatiefnemers: ‘Binnen food- en hospitalityservices zijn onder meer Febo en Van der Valk aangesloten, net als onlinespelers als FonQ, zonnebrillen.com, Traveldeal en Deonlinedrogist.nl. Overige partners zijn onder meer Sundays, Verbunt Wijnen, Jamin, Karwei, Praxis, Multivlaai, Vitaminstore en FrieslandCampina.’ De winkels die zich vanaf de start hebben aangesloten zijn samen goed voor een bereik van meer dan 5000 OK-punten. Ze waarborgen een landelijke dekking in alle sectoren. Aan het einde van 2018 worden er zeker 15.000 acceptatiepunten in Nederland verwacht.

Deen start in Amsterdam en Diemen

Het OK logo herkenbaar voor de klant

OK beheert volgens de initiatiefnemers ook klantenkaarten. De app controleert of er spaaracties of kortingen van toepassing zijn. Ook verrekent de app deze automatisch en slaat de aankoopbon op. Leendert van Eck van Deen Supermarkten: ‘Wij starten in april met vestigingen in Amsterdam en Diemen. Daarna willen wij snel de uitrol naar de rest van onze filialen te maken. Naast het gebruiksgemak voor onze klanten, biedt het OK-platform ons de mogelijkheid om de wereld van online en offline aan elkaar te koppelen, doordat het in alle kanalen werkt.’

 Lees ook in Foodmagazine: revolutie op komst aan de kassa

Lees in Distrifood: OK app moet kassarevolutie ontketenen

Reageer op dit artikel