nieuws

Supermarkten kennen dit jaar matige start

Branche & Bedrijf 2364

DOETINCHEM – De omzet van supermarkten komt nog niet echt op gang. Onderzoeksbureau GfK komt over de eerste vier weken van dit jaar uit op een lichte omzetgroei van 0,9 procent. IRI komt voor die periode zelfs uit op een omzetdaling van 0,8 procent.

Supermarkten kennen dit jaar matige start

Hoewel de beide onderzoeksbureaus verschillende uitkomsten noteren, wordt uit de cijfers wel duidelijk dat de valse start dit jaar wordt veroorzaakt door de eerste week van januari.

Omzetdaling van 0,7 procent

GfK komt voor die week uit op een omzetdaling van 0,7 procent ten opzichte van dezelfde week in 2017. IRI noteert voor week 1 zelfs een omzetverlies van 7 procent. Dat percentage is inclusief de door IRI geschatte omzet van Aldi en Lidl. Exclusief die beide formules komt het omzetverlies in de eerste week van januari uit op 6,9 procent.

Daling van aantal supermarktbezoeken

Uit de gegevens van GfK blijkt dat de tegenvallende omzetten vooral het gevolg zijn van een daling van het aantal supermarktbezoeken. Met uitzondering van week 2 kwamen er in de eerste vier weken minder mensen in de supermarkt. De omzetresultaten in januari zijn een tegenvaller. Afgelopen jaar kwamen de verkopen van supermarkten voor het eerst sinds jaren weer ruim boven de 3 procent uit.

Zie ook: Hogere omzet supermarkten in februari

Reageer op dit artikel