nieuws

‘Klant wil meer invloed op voedselprijs’

Branche & Bedrijf 4411

AMSTERDAM – Bijna 20 procent van de supermarktklanten zou fruittelers naar eigen inzicht extra willen betalen voor hun producten.

‘Klant wil meer invloed op voedselprijs’

Dat is een van de conclusies in een rapport van ABN Amro over de voedselprijs. Bijna 4 op de 10 consumenten willen weten welke prijs telers voor fruit ontvangen.

Onderzoek naar voedselprijs onder consumenten

Om in kaart te brengen of consumenten openstaan voor meer invloed op de voedselproductie vroegen ABN Amro en GfK 1.072 consumenten naar hun informatiebehoefte bij vier populaire vruchten: peren, mango’s, avocado’s en bananen. 37 procent geeft aan te willen weten welke prijs een teler voor zijn producten krijgt. Voor consumenten in de leeftijd tussen 18 en 39 jaar is dit zelfs 50 procent. Volgens ABN Amro vinden steeds meer consumenten het belangrijk dat telers een leefbaar inkomen hebben. Bijna een vijfde geeft daarom aan dat zij graag een mogelijkheid willen hebben om de fruitteler naar eigen inzicht extra voor zijn inspanningen te betalen.

‘Consumenten willen meer inzicht in de keten’

Betrokken consumenten willen meer inzicht in de fruitketen en hebben de behoefte hierbij proactief invloed uit te oefenen. Dit betekent volgens ABN Amro wel dat zij zich bewust moeten zijn van de productieomstandigheden voordat zij over productiewijze en kostprijs beslissingen kunnen nemen. Zo gebruikt 8 procent van de consumenten wel eens een QR-code op een verpakking om meer over herkomst en productiewijze te weten te komen. Als de consument ook de ‘true costs’ van een product kent, kan dit volgens de bank helpen bij het maken van duurzame keuzes en de verantwoording voor een hogere prijs. Deze ‘verborgen kosten’ kunnen inzichtelijk worden gemaakt door de CO 2 -uitstoot van de productie te kwantificeren of te laten zien wat een product moet kosten voor een leefbaar inkomen voor boeren en telers.

‘Jongeren hebben een radar voor eerlijke productie’

Consumentenparticipatie in de foodketen staat nog in de kinderschoenen, concludeert ABN Amro. Maar er zijn veelbelovende initiatieven. Zoals het Frans/Belgische concept Het Merk van de Consument, waarbij consumenten bepalen wat een pak melk kost, online stemmen over het inkomen van de boer en zo verantwoordelijkheid nemen voor de productiekosten en prijs van het product. ‘Steeds meer consumenten zijn klaar voor meer invloed op de prijzen die zij voor hun voedsel betalen. Vooral jongere generaties hebben een radar voor eerlijke en duurzame productie. Hierbij is het wel cruciaal dat zij de productieomstandigheden begrijpen en de ‘verborgen kosten’ kennen’, zegt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN Amro. ‘Dat biedt kansen om de afstand tussen consument en producent te verkleinen en een productketen meer vraaggestuurd in te richten. Zo kan consumentenparticipatie de weg vrijmaken naar een meer duurzame bedrijfsvoering, een stabielere afzet en vastere marges.’

Lees meer over Het Nieuwe Eten

Reageer op dit artikel